Działania (55)

Zapraszamy na zajęcia osoby, które chcą rozmawiać w języku polskim. Podczas kursu będzie możliwość poznania tego języka poprzez materiały wykraczające poza podręcznik do nauki polskiego – teksty pisane, filmy, konteksty kulturowe oraz społeczne. Lekcje oparte w całości na jednym podręczniku, podczas których przyswajasz sobie gramatykę i słownictwo, są bardzo dobre i potrzebne… ale te będą nieco inne 🙂

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Zakole Wawerskie obejmuje zarówno malownicze, w większości niedostępne bagno, jak i rozległe łąki. Obszar ten zamieszkany jest przez różne istoty – bobry, ptaki, żaby, komary, olsy, trzciny i trawy, a także przez ludzi.

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Kiedy słyszymy: „ale czym się zajmujesz”, do głowy przychodzą nam tylko pewne obrazy i skojarzenia. Jak złożyć z tego spójny komunikat? Jak podzielić się swoją wiedzą i jaka forma naszego przekazu będzie najodpowiedniejsza? Jak dotrzeć do osób, które mogłyby zaangażować się w nasze działania?

We współpracy z: Szajn

Więcej

W latach 2009-2012 w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat realizowany był cieszącym się dużym zainteresowaniem publiczności i muzyków cykl koncertów “Wolne niedziele”. Zakładał on możliwość obcowania z muzyką w najbardziej bezkompromisowej formie – koncertów domyślnie solowych. Na Jasnej chcielibyśmy do tej formuły wrócić i ponownie rzucić wyzwanie środowisku muzycznemu, które nasz cykl do dziś wspomina jako jedną z form najbardziej ożywczych. Zapraszamy raz w miesiącu. kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski […]

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

RUSZA NABÓR DO DRUGIEJ EDYCJI (klasy i kino) nabór do 21 lutego 2022 Seminarium jest otwarte dla wszystkich chętnych, ale obowiązują zapisy przez krótki formularz: https://forms.gle/v2PMJJNnm7xPrX1Y9 Dołącz do uczestniczek seminarium „Wizualność klas społecznych – klasy i kino”. Seminarium będą prowadzić: dr Magda Szcześniak (IKP UW) dr Krzysztof Świrek (WS UW). Informacje o drugiej edycji poniżej.

We współpracy z: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

Więcej

WhyPictures

Koncert zespołu Radical Polish Akestra pod kierownictwem Huberta Zemlera i Macieja Filipczuka, który odbył się 27 czerwca w ramach festiwalu „Sinfonia Varsovia swojemu miastu”, otworzył latający „Warszawski Dom Kultury im. Czarnego Romana”, współorganizowany przez Fundację Automatophone oraz Warszawską Świetlicę Krytyki Politycznej w ramach programu „Centrum Jasna”. Naszymi przewodnikami w stołecznym środowisku osób dotkniętych kryzysem bezdomności jest Wspólnota Saint Eigido oraz Teatr Bezdomnych. Z tym ostatnim zrealizujemy cykl warsztatów dźwiękowo-performatywnych prowadzących do finałowego koncertu-spektaklu na festiwalu Warszawska Jesień. Innym stołecznym Bezdomnym zaoferujemy wspólny posiłek oraz seanse filmowe. Ich problemom postaramy się natomiast przyjrzeć podczas jesiennej konferencji z udziałem teroteyków i praktyków zagadnienia oraz samych Bezdomnych.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

Pomiędzy podcastem, próbą, a dyskusją, Unbecoming = Undying dokumentuje spotkanie grupy znajomych wspólnie odczytujących teksty źródłowe i zastanawiających się nad ich dzisiejszym znaczeniem – afektywnym, osobistym i politycznym. Dobór materiału ma swoje źródło w badaniach nad gatunkiem literackim, jakim są dzienniki osób umierających na AIDS.

We współpracy z: Kem

Więcej

warsztaty_perkusyjne

The N.E.W. SCHOOL is an international educational program carried out in Warsaw for creative individuals and collectives operating in the field of grass-root culture and activism who recruit themselves from, or collaborate with, communities at risk of exclusion: migrants, refugees, LGBTQ+ persons, deaf and homeless persons. The N.E.W. School aims at creating a space for transmission of values and know-how regarding […]

Więcej

Zaproszeni/-one na festiwal twórczynie i twórcy łączą − traktowane z namaszczeniem i znawstwem − repertuar oraz techniki wykonawcze archaicznej wiejskiej muzyki tradycyjnej z praktykami kompozytorskimi i improwizacyjnymi nowoczesnej i ponowoczesnej awangardy, „poważnej”, jazzowej czy elektronicznej.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

Podczas pierwszej fali pandemii ogłosiliśmy Program Wsparcia Środowisk Twórczych. Jego celem było zareagowanie na trudną sytuację ekonomiczną, w jakiej znalazła się przytłaczająca większość przedstawicielek i przedstawicieli świata kultury reprezentujących różne dziedziny sztuki oraz podtrzymanie możliwości realizowania działań twórczych przez artystki i artystów w sytuacji niepewnego funkcjonowania instytucji w całym kraju w (nie)dającej się przewidzieć przyszłości. Program miał charakter stypendialny i rezydencyjny. W jego ramach powstało […]

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Cykl „Pokazówki” prezentuje prace filmowe realizowane przez artystki i artystów na co dzień kojarzone i kojarzonych z innymi niż film dziedzinami sztuki. „Pokazówka” (słownik języka polskiego PWN): impreza mająca na celu pokazanie, zademonstrowanie czegoś; to, co zostało zorganizowane (…) dla przykładu, często jako ostrzeżenie.

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Fot. Karolina Majewska 13 czerwca 14.00 – Parada Wiejskości (Plac Trzech Krzyży, start pod pomnikiem Wincentego Witosa z muzykantami i muzykantkami m.in. Radical Polish Ansambl, Tęgie Chłopy, Lautari, Odpoczno) ok. 15.00 – Mazurkowy Muzycyrk (Osiedle Jazdów) ok. 16.00 – Potańcówka (Ambasada Muzyki Tradycyjnej) + Set Filipa Lecha (Ladomek)14 czerwca 18.00 – Maciek Filipczuk i Kacper Miklaszewski: czy mazurek istnieje? Dyskusja prowadzona przez Katarzynę […]

We współpracy z: Automatophone, Krytyka Polityczna

Więcej

mikrozamówienia to internetowa seria osobistych wypowiedzi artystów i artystek wielu dziedzin:
teatru, literatury, muzyki, filmu, tańca, sztuk wizualnych.

mikrozamówienia to wyjątkowa seria cotygodniowych szybkich reakcji artystek i artystów na rzeczywistość,
jej często krytyczny a czasem dosadny opis.

mikrozamówienia to impresje i interwencje.

mikrozamówienia to kronika.

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

korepetycje_glowna

Tegoroczny 8-tygodniowy program ma na celu rozwinąć indywidualne i kolektywne praktyki artystyczne uczestniczek_ków poprzez eksperymenty i namysł nad choreografią społeczną, performansem oraz metodami działań queerowo-feministycznych. Kem Szkoła zapewni przestrzeń do wspólnych badań i pracy oraz program mentoringu, warsztatów, seminariów i  spotkań realizowanych w różnych formatach. Celem zajęć będzie umożliwienie uczestniczkom_kom rozwijania własnych i kolektywnych praktyk we wspierającym, transdyscyplinarnym środowisku. Osoby uczestniczące w programie będą zapraszane do angażowania się w rozwijanie metod kolektywnej, krytycznej i ucieleśnionej produkcji wiedzy.

We współpracy z: Kem

Więcej

logo_kem

Choreografie społeczne, performans i queerowe feminizmy jako praktyki tworzenia światów Kem Szkoła to nowy program wspólnego uczenia się zainicjowany przez Kem i realizowany w Warszawie. Program sprzyjać ma rozwijaniu indywidualnych i kolektywnych praktyk artystycznych uczestniczek_ków poprzez eksperymenty i namysł nad choreografią społeczną, performansem oraz metodami działań queerowo-feministycznych. Kem Szkoła powstała w odpowiedzi na potrzebę rozwijania alternatywnych programów edukacji artystycznej wspierającej badania, wymianę oraz procesy samoorganizacji.

We współpracy z: Kem

Więcej

PL | Instytut Otwarty to miejsce twórczych wrażliwości i artywistycznych praktyk. To przestrzeń, w ramach której doświadczone artystki, debiutanci, aktywistki i animatorzy kultury o różnym pochodzeniu kulturowym pracują wspólnie nad narzędziami z pola sztuki i społecznej wrażliwości. Nasłuchują głosów mniejszości, konfrontują się z krzykami ksenofobii, dotykają tematów granicznych i szukają takich form bycia razem, w których znane nam słowa: odpowiedzialność, szacunek czy troska działają – nie tylko na wyobraźnię. Program Instytutu i wspólne działania […]

We współpracy z: Strefa WolnoSłowa

Więcej

WERNISAŻ | 24 kwietnia 2021 Instytut Otwarty to miejsce twórczych wrażliwości i artywistycznych praktyk. To przestrzeń, w ramach której doświadczone artystki, debiutanci, aktywistki i animatorzy kultury o różnym pochodzeniu kulturowym pracują wspólnie nad narzędziami z pola sztuki i społecznej wrażliwości. Nasłuchują głosów mniejszości, konfrontują się z krzykami ksenofobii, dotykają tematów granicznych i szukają takich form bycia razem, w których znane nam słowa: odpowiedzialność, szacunek czy troska działają – nie tylko na wyobraźnię. Program […]

We współpracy z: Strefa WolnoSłowa

Więcej

Myślisz, że osoby Głuche nie doświadczają dźwięków? Mylisz się. Odbierają je w inny sposób. Myślisz, że nigdy nie doświadczysz niczego porównywalnego? Być może. Jednak „doznanie”, które chcemy Ci zaoferować w ramach projektu Głuchogaleria, może (oczywiście nie musi) wpłynąć na sposób, w jaki postrzegasz otaczający cię świat.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

2 nowe kompozycje autorstwa Huberta Zemlera i Wojtka Błażejczyka, skomponowane specjalnie dla Głuchej Orkiestry stanowią próbę przeniesienia wrażliwości i percepcji osób niesłyszących na język dźwięków.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

W Polsce A.D. 2021 wszyscy jesteśmy radykalni, czy tego chcemy, czy nie. Jesteśmy radykalni nawet, gdy tego nie wiemy. Jesteśmy radykalni także wtedy, gdy milczymy. Duch czasu? A może ukryta narodowa tęsknota?

We współpracy z: Automatophone

Więcej

kalecki_tlo

Jaka przyszłość czeka społeczny sektor kultury? Przez ostatnie dwadzieścia lat nabierał on coraz wyraźniejszych kształtów. Składają się niego organizacje pozarządowe, podmioty ekonomii społecznej, centra autonomiczne, realizujące cele artystyczne i społeczne, które łączą kulturę i aktywizm, eksperymentując z modelami instytucjonalnymi i rozwijając partycypacyjne podejście do swoich społeczności.

We współpracy z: Forum Przyszłości Kultury, Świetlica KP w Cieszynie, Teatr Powszechny w Warszawie

Więcej

czytanie_deborda

Zdecydowaliśmy się na eksperyment: bez wyraźnie zarysowanego planu działania postanowiliśmy spotykać się regularnie w seminaryjnym kontekście przy wspólnej lekturze. Powrót do „Społeczeństwa spektaklu” Guy Deborda wydał się nam ciekawym pomysłem – uderzała nas aktualność wielu tez stawianych przez autora, postanowiliśmy jednak czytać niespiesznie, rozdział po rozdziale, cierpliwie rozpakowując kolejne tezy, argumenty, obrazy i zobaczyć, gdzie nas ta przygoda zaprowadzi.

We współpracy z: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

Więcej

czym_jest_szkola
brakujace_opowiesci