Kuratorki | Curators: Paweł Mościcki, Elena Vogman
Elena Vogman jest badaczką zajmującą się komparatystyką literacką i mediami. Od 2021 roku jest kieruje projektem badawczym »Madness, Media, Milieus. Reconfiguring the Humanities in Postwar Europe« finansowanym przez Freigeist Fellow of the VolkswagenStiftung na Bauhaus-Universität Weimar. Studiowała w Berlinie i Paryżu, napisała dysertację na Freie Universität w Berlin na temat Sergieja Eisensteina i jego obszernego projektu teoretycznego zwanego »Metodą«. Opublikowała dwie książki: Sinnliches Denken. Eisensteins exzentrische Methode (Myślenie zmysłowe. Esscentryczna metoda Eisensteina, diaphanes, 2018) i Dance of Values. Sergei Eisenstein’s Capital Project (Taniec wartości. Projekt Kapitału Siergieja Eisensteina, diaphanes 2019). Była gościnną profesorką w École normale supérieure w Paryżu i na New York University w Szanghaju, a także współpracowała na poziomie postdoc z International Research Institute for Cultural Technology and Media Philosophy (IKKM), Bauhaus Universität w Weimarze i w ramach projektu DFG »Rhythm and Projection« na Freie Universität w Berlinie.
Elena Vogman is a scholar of comparative literature and media. Since 2021 she is Principal Investigator of the research project »Madness, Media, Milieus. Reconfiguring the Humanities in Postwar Europe« sponsored by the Freigeist Fellow of the VolkswagenStiftung at Bauhaus-Universität Weimar. She studied in Berlin and Paris and wrote her dissertation at Freie Universität, Berlin on Sergei Eisenstein’s vast theory project »Method.« She has published two books: Sinnliches Denken. Eisensteins exzentrische Methode (diaphanes, 2018) and Dance of Values. Sergei Eisenstein’s Capital Project (diaphanes 2019). She was Visiting Professor at École normale supérieure, Paris and New York University Shanghai, and has held postdoctoral research positions at the International Research Institute for Cultural Technology and Media Philosophy (IKKM), Bauhaus Universität, Weimar, and in the DFG project »Rhythm and Projection« at the Institute of General and Comparative Literature at Freie Universität, Berlin.
Paweł Mościcki jest filozofem, eseistą i pisarzem, profesorem w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie. Jest redaktorem internetowego pisma akademickiego Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej (pismowidok.org). Autor książek: Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008), Godard. Pasaże (2010), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena (2013), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015), Foto-konstelacje. O Marku Piaseckim (2016), Migawki z tradycji uciśnionych (2017), Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości (2017), Lekcje futbolu (2019), Azyl (2022). W 2016, stworzył internetowy Atlas uchodźczy (refugeeatlas.com, w czasie rekonstrukcji) inspirowany Bilderatlas Mnemosyne Aby’ego Warburga. W 2022 ukaże się jego książka Wyższa aktualność. Studia o współczesności Dantego.
Paweł Mościcki is a philosopher, essaist, writer; professor at the Institute of Literary Research in Warsaw (Polish Academy of Science). He is the editor of the online academic journal „View. Theories and Practices of Visual Culture (pismowidok.org). The author of the following books: Politics of Theater. Essays on Engaging Art (2008), Godard. Arcades Project (2010), The Idea of Potentiality. The Possibility of Philosophy According to Giorgio Agamben (2013), We Also Have Our Past. Guy Debord and History as a Battlefield (2015). Photo-constellations. On Marek Piasecki (2016), Snapshots from the Tradition of the Oppressed (2017), Chaplin. The Prevision of the Present (2017), Lessons of Football (2019), Asylum (2022). In 2016, he created an online Refugee Atlas (refugeeatlas.com, now under reconstruction) inspired by Aby Warburg’s Bilderatlas Mnemosyne.