Image Economies, #4 | No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image


Gość: Erika Balsom

Prowadzenie: Paweł Mościcki, Elena Vogman

No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image: Refleksje o wystawie

Wykład poświęcony będzie konceptualizacji i realizacji projektu No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image, wystawy i programu kinowego, zrealizowanych w Haus der Kulturen der Welt w Berlinie latem 2022 roku, a którego kuratorkami były Erika Balsom i Hila Peleg. W czasie, gdy feminizm odradza się w głównym nurcie, ale musi zostać wyrwany z neoliberalnej perspektywy kładącej nacisk na indywidualny sukces, a hybrydyzacja filmu dokumentalnego i artystycznego zajmuje istotne miejsce w krajobrazie współczesnych praktyk, No Master Territories dokonało strategicznego powrotu do przeszłości. Koncentrując się przede wszystkim na okresie od lat 70. do 90., czyli na czasie, w którym ruchy wyzwolenia kobiet zyskały na popularności na całym świecie, wystawa zainscenizowała szerokie pole wymiany między filmem nonfiction a wideo ponad 80 artystów i kolektywów w przestrzeniach galerii, kina i biblioteki. Podczas spotkania Erika Balsom przedstawi decyzje kuratorskie, które ukształtowały projekt, ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak wykorzystano w nim feministyczne metodologie do prezentacji feministycznej historii filmu.

“No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image”: Reflections on an Exhibition

This talk will explore the conceptualization and realization of the project “No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image,” an exhibition and cinema program that took place at the Haus der Kulturen der Welt in Berlin in summer 2022, co-curated by Erika Balsom and Hila Peleg. At a time when feminism is enjoying a mainstream resurgence but must be reclaimed from a neoliberal emphasis on individual success, and when the hybridization of documentary and artists’ film occupies a vital place in the landscape of contemporary practices, No Master Territories made a strategic return to the past. Concentrating primarily on the period of the 1970s to 1990s, a time when women’s liberation movements took hold internationally, it staged an expansive encounter with nonfiction film and video by over 80 artists and collectives across the spaces of the gallery, the cinema, and a library. This talk will detail the curatorial decisions that shaped the project, with special attention to how it sought to adopt feminist methodologies for the presentation of feminist film history.

Organizator/ka: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

Erika Balsom wykłada na wydziale Film Studies w King’s College w Londynie. Jest autorką czterech książek, w tym: After Uniqueness: A History of Film and Video Art. In Circulation [Po unikalności: Historia filmu i sztuki wideo w obiegu, 2017] i TEN SKIES [Dziesięć nieb, 2021, na shortliście do nagrody Kraszna Krausz]. Jej teksty krytyczne pojawiają się regularnie na łamach Artforum, Cinema Scope4Columns. Razem z Hilą Peleg, jest kuratorką wystawy No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image (HKW Berlin, 2022) oraz redatorką książek Feminist Worldmaking and the Moving Image (2022) I Documentary Across Discipline (2016). W 2018 roku otrzymała nagrodę Phili Leverhulme oraz nagrodę Katherine Singer Kovacs za esej przyznaną przez Society for Cinema and Media Studies.

Erika Balsom is Reader in Film Studies at King’s College London. She is the author of four books, including After Uniqueness: A History of Film and Video Art in Circulation (Columbia University Press, 2017) and TEN SKIES (Fireflies Press, 2021, shortlisted for the Kraszna Krausz prize). Her criticism appears regularly in venues such as ArtforumCinema Scope, and 4Columns. With Hila Peleg, she is the co-curator of the exhibition “No Master Territories: Feminist Worldmaking and the Moving Image” (HKW Berlin, 2022) and co-editor of the books Feminist Worldmaking and the Moving Image (2022) and Documentary Across Disciplines (2016), both published by MIT Press. In 2018, she was awarded a Philip Leverhulme Prize and the Katherine Singer Kovacs essay award from the Society for Cinema and Media Studies.

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej