RADYKALNA KULTURA POLSKA Seria koncertów


Idea festiwalu „radykalna kultura polska” zrodziła się w wyniku obserwacji nowego zjawiska na polskiej scenie muzycznej, które stanowić może znakomity fundament dla budowania nowoczesnej − zakorzenionej i otwartej zarazem − tożsamości. Chodzi o twórców łączących − traktowane z namaszczeniem i znawstwem − repertuar oraz techniki wykonawcze archaicznej wiejskiej muzyki tradycyjnej z praktykami kompozytorskimi i improwizacyjnymi nowoczesnej i ponowoczesnej awangardy, „poważnej”, jazzowej czy elektronicznej.

Z jednej strony są to klasycznie wykształceni kompozytorzy (Cezary Duchnowski, Sławomir Kupczak, Artur Zagajewski, Agnieszka Stulgińska), podejmujący bezpośrednią współpracę z artystami ludowymi, z drugiej zafascynowani ich praktykami jazzmani (także zagraniczni, np. Francuzi współtworzący kwartet Lumpeks), czy przedstawiciele sceny alternatywnej (Hubert Zemler, Wacław Zimpel, Raphael Rogiński), wreszcie uczniowie prawdziwych wiejskich muzykantów (Maciej Filipczuk, Mateusz Kowalski, Maniucha Bikont), rozwijający własny język muzyczny, daleko wykraczający zarówno poza „muzealny” konserwatyzm wykonawstwa in crudo, jak i − czasem bezrefleksyjny − eklektyzm tak zwanej sceny folkowej.

Hasło „radykalna kultura polska” to oczywiście nawiązanie do „radykalnej kultury żydowskiej” − lokalnego (nowojorskiego) ruchu awangardowego, który na przełomie stuleci osiągnął, pod przewodnictwem Johna Zorna, bezprecedensowy sukces, promieniując na cały świat, także na Polskę, gdzie stał się zarzewiem ruchu nowej muzyki żydowskiej. Poza aspektem marketingowym w „radykalnej kulturze polskiej” tkwi także ogromny potencjał ideowy. Muzyka prezentowana w ramach naszego festiwalu stać się może modelem nowej polskiej tożsamości i odtrutką na niezdrową i często sztucznie podsycaną polaryzację polskiego społeczeństwa. Nasz radykalizm to radykalne zakorzenienie (wszak „radix” to po łacinie „korzeń”) oraz radykalna otwartość na zjawiska i wyzwania współczesnego, zglobalizowanego świata.

Organizator/ka: Automatophone

PROGRAM FESTIWALU RADYKALNA KULTURA POLSKA

20.09-27.09 / Warszawska Świetlica Krytyki Politycznej, Jasna 10

NAGRANIA TERENOWE SNÓW − instalacja dźwiękowa REMIGIUSZA MAZURA-HANAJA

(wernisaż: 20.09, koncert zespołu WĘDROWIEC)

25.09 / Klub Jasna 1

RADIXOPOL koncerty i potańcówka: MIRT, SZCZĘSNOWICZ / ZABROCKI / GWADERA, NIEWTE, DJ DUCH, SO:MIYA, YAXURIYAMILEX, FILIP LECH, EWA GROCHOWSKA

26.09 / Warszawska Świetlica Krytyki Politycznej, Jasna 10

SIELANKA I: koncerty zespołów OPLA oraz LUMPEKS

27.09 / Komuna Warszawa, Emilii Plater 31

DIABELSKIE SKRZYPCE opera wiejska

RADICAL POLISH ANSAMBL & CEZARY DUCHNOWSKI FEAT. MANIUCHA BIKONT, MIKOŁAJ PAŁOSZ, EWA GROCHOWSKA

2.10 AFTERPARTY / STREAMING

koncert zespołu LUMPEKS − premiera płyty

8.10 / Retransmisja na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

SIELANKA II: koncert RADICAL POLISH ARKESTRA

koncerty:

Opla // Lumpeks

26.09.2020

Duet Opla czyli Piotr Bukowski i Hubert Zemler, zagrali oparte na rytmach oberkowych kompozycje w gitarowo-perkusyjnym duchu postrocka. Lumpeks to francusko-polski kwartet, łączący ekspresję free jazzu z transowością oberków i mazurków.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej