Działania (55)

brakujace_opowiesci
czym_jest_szkola
czytanie_deborda

Zdecydowaliśmy się na eksperyment: bez wyraźnie zarysowanego planu działania postanowiliśmy spotykać się regularnie w seminaryjnym kontekście przy wspólnej lekturze. Powrót do „Społeczeństwa spektaklu” Guy Deborda wydał się nam ciekawym pomysłem – uderzała nas aktualność wielu tez stawianych przez autora, postanowiliśmy jednak czytać niespiesznie, rozdział po rozdziale, cierpliwie rozpakowując kolejne tezy, argumenty, obrazy i zobaczyć, gdzie nas ta przygoda zaprowadzi.

We współpracy z: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

Więcej

Jaka przyszłość czeka społeczny sektor kultury? Przez ostatnie dwadzieścia lat nabierał on coraz wyraźniejszych kształtów. Składają się niego organizacje pozarządowe, podmioty ekonomii społecznej, centra autonomiczne, realizujące cele artystyczne i społeczne, które łączą kulturę i aktywizm, eksperymentując z modelami instytucjonalnymi i rozwijając partycypacyjne podejście do swoich społeczności.

We współpracy z: Forum Przyszłości Kultury, Świetlica KP w Cieszynie, Teatr Powszechny w Warszawie

Więcej

kalecki_tlo

W Polsce A.D. 2021 wszyscy jesteśmy radykalni, czy tego chcemy, czy nie. Jesteśmy radykalni nawet, gdy tego nie wiemy. Jesteśmy radykalni także wtedy, gdy milczymy. Duch czasu? A może ukryta narodowa tęsknota?

We współpracy z: Automatophone

Więcej

2 nowe kompozycje autorstwa Huberta Zemlera i Wojtka Błażejczyka, skomponowane specjalnie dla Głuchej Orkiestry stanowią próbę przeniesienia wrażliwości i percepcji osób niesłyszących na język dźwięków.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

Myślisz, że osoby Głuche nie doświadczają dźwięków? Mylisz się. Odbierają je w inny sposób. Myślisz, że nigdy nie doświadczysz niczego porównywalnego? Być może. Jednak „doznanie”, które chcemy Ci zaoferować w ramach projektu Głuchogaleria, może (oczywiście nie musi) wpłynąć na sposób, w jaki postrzegasz otaczający cię świat.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

WERNISAŻ | 24 kwietnia 2021 Instytut Otwarty to miejsce twórczych wrażliwości i artywistycznych praktyk. To przestrzeń, w ramach której doświadczone artystki, debiutanci, aktywistki i animatorzy kultury o różnym pochodzeniu kulturowym pracują wspólnie nad narzędziami z pola sztuki i społecznej wrażliwości. Nasłuchują głosów mniejszości, konfrontują się z krzykami ksenofobii, dotykają tematów granicznych i szukają takich form bycia razem, w których znane nam słowa: odpowiedzialność, szacunek czy troska działają – nie tylko na wyobraźnię. Program […]

We współpracy z: Strefa WolnoSłowa

Więcej

PL | Instytut Otwarty to miejsce twórczych wrażliwości i artywistycznych praktyk. To przestrzeń, w ramach której doświadczone artystki, debiutanci, aktywistki i animatorzy kultury o różnym pochodzeniu kulturowym pracują wspólnie nad narzędziami z pola sztuki i społecznej wrażliwości. Nasłuchują głosów mniejszości, konfrontują się z krzykami ksenofobii, dotykają tematów granicznych i szukają takich form bycia razem, w których znane nam słowa: odpowiedzialność, szacunek czy troska działają – nie tylko na wyobraźnię. Program Instytutu i wspólne działania […]

We współpracy z: Strefa WolnoSłowa

Więcej

logo_kem

Choreografie społeczne, performans i queerowe feminizmy jako praktyki tworzenia światów Kem Szkoła to nowy program wspólnego uczenia się zainicjowany przez Kem i realizowany w Warszawie. Program sprzyjać ma rozwijaniu indywidualnych i kolektywnych praktyk artystycznych uczestniczek_ków poprzez eksperymenty i namysł nad choreografią społeczną, performansem oraz metodami działań queerowo-feministycznych. Kem Szkoła powstała w odpowiedzi na potrzebę rozwijania alternatywnych programów edukacji artystycznej wspierającej badania, wymianę oraz procesy samoorganizacji.

We współpracy z: Kem

Więcej

Tegoroczny 8-tygodniowy program ma na celu rozwinąć indywidualne i kolektywne praktyki artystyczne uczestniczek_ków poprzez eksperymenty i namysł nad choreografią społeczną, performansem oraz metodami działań queerowo-feministycznych. Kem Szkoła zapewni przestrzeń do wspólnych badań i pracy oraz program mentoringu, warsztatów, seminariów i  spotkań realizowanych w różnych formatach. Celem zajęć będzie umożliwienie uczestniczkom_kom rozwijania własnych i kolektywnych praktyk we wspierającym, transdyscyplinarnym środowisku. Osoby uczestniczące w programie będą zapraszane do angażowania się w rozwijanie metod kolektywnej, krytycznej i ucieleśnionej produkcji wiedzy.

We współpracy z: Kem

Więcej

korepetycje_glowna

mikrozamówienia to internetowa seria osobistych wypowiedzi artystów i artystek wielu dziedzin:
teatru, literatury, muzyki, filmu, tańca, sztuk wizualnych.

mikrozamówienia to wyjątkowa seria cotygodniowych szybkich reakcji artystek i artystów na rzeczywistość,
jej często krytyczny a czasem dosadny opis.

mikrozamówienia to impresje i interwencje.

mikrozamówienia to kronika.

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Fot. Karolina Majewska 13 czerwca 14.00 – Parada Wiejskości (Plac Trzech Krzyży, start pod pomnikiem Wincentego Witosa z muzykantami i muzykantkami m.in. Radical Polish Ansambl, Tęgie Chłopy, Lautari, Odpoczno) ok. 15.00 – Mazurkowy Muzycyrk (Osiedle Jazdów) ok. 16.00 – Potańcówka (Ambasada Muzyki Tradycyjnej) + Set Filipa Lecha (Ladomek)14 czerwca 18.00 – Maciek Filipczuk i Kacper Miklaszewski: czy mazurek istnieje? Dyskusja prowadzona przez Katarzynę […]

We współpracy z: Automatophone, Krytyka Polityczna

Więcej

Cykl „Pokazówki” prezentuje prace filmowe realizowane przez artystki i artystów na co dzień kojarzone i kojarzonych z innymi niż film dziedzinami sztuki. „Pokazówka” (słownik języka polskiego PWN): impreza mająca na celu pokazanie, zademonstrowanie czegoś; to, co zostało zorganizowane (…) dla przykładu, często jako ostrzeżenie.

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Podczas pierwszej fali pandemii ogłosiliśmy Program Wsparcia Środowisk Twórczych. Jego celem było zareagowanie na trudną sytuację ekonomiczną, w jakiej znalazła się przytłaczająca większość przedstawicielek i przedstawicieli świata kultury reprezentujących różne dziedziny sztuki oraz podtrzymanie możliwości realizowania działań twórczych przez artystki i artystów w sytuacji niepewnego funkcjonowania instytucji w całym kraju w (nie)dającej się przewidzieć przyszłości. Program miał charakter stypendialny i rezydencyjny. W jego ramach powstało […]

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Zaproszeni/-one na festiwal twórczynie i twórcy łączą − traktowane z namaszczeniem i znawstwem − repertuar oraz techniki wykonawcze archaicznej wiejskiej muzyki tradycyjnej z praktykami kompozytorskimi i improwizacyjnymi nowoczesnej i ponowoczesnej awangardy, „poważnej”, jazzowej czy elektronicznej.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

The N.E.W. SCHOOL is an international educational program carried out in Warsaw for creative individuals and collectives operating in the field of grass-root culture and activism who recruit themselves from, or collaborate with, communities at risk of exclusion: migrants, refugees, LGBTQ+ persons, deaf and homeless persons. The N.E.W. School aims at creating a space for transmission of values and know-how regarding […]

Więcej

warsztaty_perkusyjne

Pomiędzy podcastem, próbą, a dyskusją, Unbecoming = Undying dokumentuje spotkanie grupy znajomych wspólnie odczytujących teksty źródłowe i zastanawiających się nad ich dzisiejszym znaczeniem – afektywnym, osobistym i politycznym. Dobór materiału ma swoje źródło w badaniach nad gatunkiem literackim, jakim są dzienniki osób umierających na AIDS.

We współpracy z: Kem

Więcej

Koncert zespołu Radical Polish Akestra pod kierownictwem Huberta Zemlera i Macieja Filipczuka, który odbył się 27 czerwca w ramach festiwalu „Sinfonia Varsovia swojemu miastu”, otworzył latający „Warszawski Dom Kultury im. Czarnego Romana”, współorganizowany przez Fundację Automatophone oraz Warszawską Świetlicę Krytyki Politycznej w ramach programu „Centrum Jasna”. Naszymi przewodnikami w stołecznym środowisku osób dotkniętych kryzysem bezdomności jest Wspólnota Saint Eigido oraz Teatr Bezdomnych. Z tym ostatnim zrealizujemy cykl warsztatów dźwiękowo-performatywnych prowadzących do finałowego koncertu-spektaklu na festiwalu Warszawska Jesień. Innym stołecznym Bezdomnym zaoferujemy wspólny posiłek oraz seanse filmowe. Ich problemom postaramy się natomiast przyjrzeć podczas jesiennej konferencji z udziałem teroteyków i praktyków zagadnienia oraz samych Bezdomnych.

We współpracy z: Automatophone

Więcej

WhyPictures

RUSZA NABÓR DO DRUGIEJ EDYCJI (klasy i kino) nabór do 21 lutego 2022 Seminarium jest otwarte dla wszystkich chętnych, ale obowiązują zapisy przez krótki formularz: https://forms.gle/v2PMJJNnm7xPrX1Y9 Dołącz do uczestniczek seminarium „Wizualność klas społecznych – klasy i kino”. Seminarium będą prowadzić: dr Magda Szcześniak (IKP UW) dr Krzysztof Świrek (WS UW). Informacje o drugiej edycji poniżej.

We współpracy z: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

Więcej

W latach 2009-2012 w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat realizowany był cieszącym się dużym zainteresowaniem publiczności i muzyków cykl koncertów “Wolne niedziele”. Zakładał on możliwość obcowania z muzyką w najbardziej bezkompromisowej formie – koncertów domyślnie solowych. Na Jasnej chcielibyśmy do tej formuły wrócić i ponownie rzucić wyzwanie środowisku muzycznemu, które nasz cykl do dziś wspomina jako jedną z form najbardziej ożywczych. Zapraszamy raz w miesiącu. kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski […]

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Kiedy słyszymy: „ale czym się zajmujesz”, do głowy przychodzą nam tylko pewne obrazy i skojarzenia. Jak złożyć z tego spójny komunikat? Jak podzielić się swoją wiedzą i jaka forma naszego przekazu będzie najodpowiedniejsza? Jak dotrzeć do osób, które mogłyby zaangażować się w nasze działania?

We współpracy z: Szajn

Więcej

Zakole Wawerskie obejmuje zarówno malownicze, w większości niedostępne bagno, jak i rozległe łąki. Obszar ten zamieszkany jest przez różne istoty – bobry, ptaki, żaby, komary, olsy, trzciny i trawy, a także przez ludzi.

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej

Zapraszamy na zajęcia osoby, które chcą rozmawiać w języku polskim. Podczas kursu będzie możliwość poznania tego języka poprzez materiały wykraczające poza podręcznik do nauki polskiego – teksty pisane, filmy, konteksty kulturowe oraz społeczne. Lekcje oparte w całości na jednym podręczniku, podczas których przyswajasz sobie gramatykę i słownictwo, są bardzo dobre i potrzebne… ale te będą nieco inne 🙂

We współpracy z: Krytyka Polityczna

Więcej