Zbiór dobrych praktyk


Zakolski zbiór dobrych praktyk ma za zadanie pomóc w nakierowaniu uważnosci na rozmaite byty zamieszkujące ten teren, zasugerować ostrożny sposób poruszania się po nim oraz wspomóc odwiedzające osoby praktycznymi wskazówkami – nie tylko tymi dotyczącymi samej nawigacji czy odpowiedniego ekwipunku lecz również propozycjami drobnych ćwiczeń pomagających w dostrojeniu się do innych skal i pozwalających na powolne, spokojne i nieinwazyjne doświadczanie dzikiej przyrody.

JAK PORUSZAĆ SIĘ PO ZAKOLU
(i innych mokradłach)

Zakole Wawerskie jest terenem wyjątkowym i bardzo nietypowym, szczególnie w kontekście otaczającego go miasta. Wchodząc w Zakole warto zastanowić się nie tylko nad tym, jak przez nie bezpiecznie nawigować, lecz także czy nasza obecność jest we wszystkich jego zakątkach potrzebna.

  • Na Zakolu czas płynie inaczej. Nie zdziw się, że spędzisz tu więcej czasu niż zamierzałaś. Pozwól sobie na powolność i patrząc na bagno posłuchaj, jak głośnie jest miasto.
  • Na Zakolu wiele miejsc jest niedostępnych, porasta je podmokły ols i gęste trzcinowiska. Nawet kalosze i długie rękawy nie wystarczą, by je łatwo przemierzać. Nie próbuj z tym walczyć. Może patrzenie z dystansu pozwala czasem zobaczyć więcej?
  • Zakole przez wiele osób może być uznane za teren nieużyteczny, jednak spędzenie czasu w tej przestrzeni pozwala zauważyć, jak wiele istot je zamieszkuje i jak kształtują one przestrzeń dookoła siebie. Pomyśl o nich jako o gospodarzach Zakola i spróbuj poruszać się po nim, mając na uwadze ich dobrobyt i spokój.
  • ‘Take only memories, leave only footprints’ (w wolnym tłumaczeniu: zabieraj ze sobą tylko wspomnienia, pozostawiaj tylko ślady stóp) to słynny cytat przypisywany wodzowi Seattle z plemienia Duwamish, którym do dziś posługuje się wiele parków narodowych i rezerwatów. Pamiętaj o nim, będąc na Zakolu – nie pozostawiaj po sobie śmieci, staraj poruszać się z delikatnością i uważnością, tak aby nie niszczyć przestrzeni dookoła.
  • Przed rozpoczęciem spaceru przez Zakole warto zwolnić tempo – polecamy wykonanie prostych ćwiczeń celem uspokojenia oddechu, wytężenia słuchu, rozgrzania i rozciągnięcia ciała. Pomogą one w czujniejszym odbieraniu sygnałów z otoczenia, zauważaniu i wyczuwaniu obecności innych bytów oraz skupieniu się na danym momencie, bez uciekania myślami w natłok codziennych spraw.
  • Z bagnem warto się ostrożnie spotkać – oczywiście wedle własnego poczucia komfortu i bezpieczeństwa oraz delikatności i wyczucia wobec materii, która je buduje. Po ścieżkach wiodących przez bagno polecamy spacerować w kaloszach, przy podwyższonym stanie wody także z kijem, który pomoże Ci sprawdzać poziom wody. Wejście w samo bagno jest również możliwe – w wysokich kaloszach albo po prostu na bosaka – lecz tego zaproszenia nie warto nadużywać, by nie zakłócać nadmiernie spokoju żyjącym tam bytom. Pamiętaj też o tym, że bagno przecinają głębokie kanały melioracyjne – sprawdzaj więc uważnie, gdzie stawiasz swoje kroki.
  • Jeśli przechodzenie przez bagno nie jest dla Ciebie możliwe, zachęcamy do wybrania się na jego tereny łąkowe. Są one wciąż dość zarośnięte, potrafią również być podmokłe – trzymaj się więc ścieżek lub zachowaj ostrożność.
  • Jednymi z bardziej zauważalnych gospodarzy Zakola są komary – szczególnie w sezonie letnim ich obecność jest silnie odczuwalna. Przygotuj się na to spotkanie zakładając ubrania z długimi nogawkami i rękawami, możesz też potrzebować użyć środków odstraszających (polecamy naturalne preparaty z dziegciem brzozowym).

Masz coś do dodania? Napisz do nas na zakole.waw [at] gmail.com

 

SZEŚCIAN UWAGI

Metoda obserwacji opracowana przez Zuzię Koftę oraz Igora Siedleckiego podczas prowadzenia eksperymentalnego spaceru medytacyjno-bezkręgowcowego. Więcej o spacerze na https://zakole.pl/#408

RYSUNEK EMPATYCZNY
ćwiczenia w terenie

Ćwiczenia opracowane na podstawie eksperymentów na Zakolu przez Olgę Roszkowską. Pokazywane tu reprodukcje to rezultaty sesji rysunkowych, w których gościnie i goście Zakola uczestniczyli w lipcu i wrześniu 2020 roku. Celem ćwiczeń było wczucie się w inne istoty i próba zbliżenia się do ich perspektyw na Zakole.

Tego, w jaki sposób otoczenie odbierają inne gatunki, nie jesteśmy w stanie odczuć bezpośrednio, ale możemy starać się z tą perspektywą empatyzować. Obserwując przyrodę wokół staraj się zmieniać skalę patrzenia i przyjmować perspektywę zbliżona do wybranych bytów. Mrówka będzie widziała drzewo inaczej niż ptak przelatujący nad nim czy grzyb rosnący wewnątrz drewna, w inny sposób będzie odróżniała jego powierzchnię, mały fragment może wypełnić zasięg jej wzroku z wielka ilością detali. Możesz wyobrażać sobie również, w jaki sposób i za pomocą jakich elementów dane gatunki mogą wchodzić ze sobą w interakcje lub jak korzystają z siebie nawzajem w ramach swoich aktywności czy też w budowanych przez siebie infrastrukturach.

Połóż się na ziemi i poszukaj rośliny, która nad Tobą góruje – może być to źdźbło trawy, może być to drzewo. Poczuj na swoich plecach, jaką strukturę masz pod sobą – czy jest to trawa, piasek, może coś cię kłuje, czy jest Ci miękko, znajdź wygodną pozycję. Popatrz na nią na tle nieba, zobacz w jaki sposób odcina się ona od niego. Zobacz, jak w takim kontraście jej kształt staje się syntetyczny, a jednocześnie tak różny od tego, w jaki sposób postrzegamy ją z pozycji stojącej, do której jesteśmy przyzwyczajone.

Czasem dobrze poćwiczyć dynamiczne zmiany punktów patrzenia. Spróbuj zmieniać je w krótkich odstępach czasu – 30 sekund, minuta, dwie minuty – potraktuj to jako rozgrzewkę, ale również jako ćwiczenie, które może pomóc Ci w odstawieniu na bok ambicji związanych z precyzyjnym odwzorowywaniem. Pokochaj dziwne bazgroły, syntetyczne lub wyolbrzymione formy, nie bój się przypadkowości.

Spróbuj wejść boso w bagno lub gęstsze zarośla łąkowe. Ze stopami zamoczonymi w wodzie lub ukrytymi w trawach spróbuj narysować lub zmapować podłoże którego nie widzisz, ale które wyczuwasz pod swoją skórą. Czy jesteś w stanie odróżnić różne faktury, miękkości, może nawet rozpoznać rośliny, wyobrazić sobie jak wyglądają? Czy wyczuwasz ruch, który się w tej materii wydarza? Nie widząc tego, co rysujesz, pomyśl o tym, jak przydatne w rysowaniu mogą być inne nasze zmysły – jak dużo możemy wyobrazić sobie na podstawie samego dotyku.

Często w obserwacji wizualnej skupiamy się na uchwyceniu pojedynczych kształtów. Może warto zamiast nich skupić się na ruchu, który wydarza się dookoła nas? Przyroda jest nieustająco w ruchu i warto włączyć go w swoja obserwację. Przez sam akt rysowania stajesz się częścią tej dynamicznej całości – potraktuj to jako walor, a nie jako przeszkodę. Czasem warto skupić się nie tylko na odwzorowywaniu, a raczej mapowaniu sytuacji – zmieniających się w niej elementów, drogi przebytej przez różne istoty podczas ruchu, zasięgu ich działania. Mapa może stać się przydatną przestrzenią do zawarcia w sobie relacji. Pamiętaj jednocześnie o tym, że każda mapa jest rezultatem subiektywnej, specyficznej obserwacji – pomyśl o tym co ją warunkuje.

Ta dynamiczna całość to składowa nie tylko poszczególnych elementów, ale przede wszystkim relacji między nimi. W obserwacji postaraj się skupić na tych elementach, które świadczą o międzygatunkowych relacjach – zastanów się, jaki mają one charakter – symbiotyczny, mutualistyczny, pasożytniczy, może czasem są niejasne albo wieloznaczne? Spróbuj w rysunku uchwycić tę relacyjność i wpływ, jaki byty mają na siebie nawzajem.

Zastanów się nad tym, jakie bodźce przyciągają naszą uwagę jako pierwsze. Moze warto przekierować uwagę na te delikatniejsze? Każde z nich możemy spróbować rysować – zupełnie instynktownie lub też systematycznie zaznaczać ich obecność, zarysowując dźwięki, zapachy, kolory, temperatury, faktury w otaczającej nas przestrzeni. Możesz poćwiczyć jej rozpoznawanie i budowanie na podstawie bodźców różnego rodzaju, myśląc o tym, na jak wiele różnych sposobów może być ona postrzegana.

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej