Dekolonizacja obrazów


Europejskie muzea wciąż pełne są obiektów będących w istocie kolonialnymi łupami. Jak je czytać, jak traktować ich rolę w kulturze, historii, w jaki sposób włączać do aktualnego obiegu obrazów? Czy można traktować je jako część własnej historii nie podtrzymując zarazem kolonialnych struktur myślenia i odczuwania? Czy chcąc te struktury rozbijać lub kwestionować ich oczywistość należy po prostu pozbyć się tych obiektów? I jak to zrobić nie niszcząc historii ludów podbitych przez europejskie potęgi? Krótko mówiąc: jak dekolonizować własne spojrzenie?
Problemy te będziemy omawiać w oparciu o film Alaina Resnais i Chrisa Markera Les statues meurent aussi [Statuy też umierają, 1953], w którym autorzy tego eseju wizualnego koncentrują się na tym, jak można odczytać zbiory sztuki afrykańskiej z dala od kolonialnych klisz i przyzwyczajeń. Istotnym kontekstem dla naszej dyskusji będzie wykład Arielli Azoulay, autorki książki Unlearning Imperialism, poświęcony reinterpretacji filmu Resnais i Markera.
Zapraszamy do oglądania materiałów:
Wykład Arielli Azoulay (hasło: RBHAe9HGFL)

Organizator/ka: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

Ewa Klekot – Antropolożka, tłumaczka, kuratorka. Adiunkt w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS; wykłada w School of Form i na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne. Zajmuje się też antropologicznymi badaniami sztuki, zwłaszcza społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, a także materialnością i wartościowaniem rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek, eksponat muzealny.
Witek Orski – Artysta wizualny i fotograf. Tworzy zdjęcia, instalacje fotograficzne i obiekty. Jego praktykę artystyczną można określić jako fotografię post-konceptualną. Absolwent Wydziału Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim, wykładowca na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Mieszka i pracuje w Warszawie. Prace prezentował na licznych wystawach w Polsce, m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej, Galerii Arsenał w Białymstoku, BWA w Zielonej Górze, MOCAK-u oraz za granicą w Berlinie, Budapeszcie, Bratysławie, Dusseldorfie, Kopenhadze, Nowym Jorku, Tokio, Turynie i Paryżu.
Paweł Mościcki – Filozof, eseista i tłumacz, pracuje w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Członek redakcji kwartalnika „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Autor m.in. Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008), Godard. Pasaże (2010), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015), Migawki z tradycji uciśnionych (2017), Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości (2017), Lekcje futbolu (2019). Jest autorem wizualnego atlasu poświęconego migracjom (refugeeatlas.com). Prowadzi bloga: pawelmoscicki.net.

Twoja przeglądarka nie obsługuje tego materiału wideo? Kliknij tutaj.

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej