Rozproszona Zagłada – „słabe” upamiętnienia


W rozmowie skupimy się pytaniu, jak upamiętniać (lub nie) przestrzenie rozproszonego ludobójstwa, jak radzić sobie z ich „wieloaspektową nieoznaczonością” i doświadczeniem „przestrzennej nieadekwatności”, jakie wytwarzają. Na czym w istocie polega to rozproszenie i jakie narzędzia dziś mamy, by pamiętać i upamiętniać; czym jest samo upamiętnienie i co proponuje nam sztuka czy gesty artystyczne. Puntem wyjścia będzie opublikowany w „Widoku” nr 25 tekst Aleksandry Szczepan i Kingi Siewior zatytułowany „Nekrokartografia: topografie i topologie rozproszonej Zagłady” oraz niedawna wystawa „29. Ćwiczenia ceroplatyczne” Małgorzaty Mirgi-Tas.

Organizator/ka: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

Aleksandra Szczepan – literaturoznawczyni i historyczka filozofii, współzałożycielka i członkini Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki „Realista Robbe-Grillet” (Kraków 2015) i wielu artykułów naukowych. Jej zainteresowania badawcze obejmują: teorie realizmu w literaturze i sztuce, reprezentacje Zagłady w polskiej literaturze, performatywne praktyki pamięci, świadectwa wideo i historię mówioną. Obecnie zajmuje się przestrzennymi formami świadczenia o Zagładzie.
Joanna Warsza – kuratorka projektów wizualnych i performatywnych, zajmuje się problematyką sfery publicznej, zagadnieniami społecznymi i politycznymi, a także ekspresjami pamięci zbiorowej. Wykładowczyni i dyrektorka programu https://curatorlab.se/ na Uniwersytecie Artytycznym Konstfack w Sztokholmie. Była m.in. odpowiedzialna za program publiczny Manifesta 10 w Sankt Petersburgu, kuratorką Pawilonu Gruzińskiego na 55. Biennale w Wenecji, współkuratorką 7 Biennale w Berlinie (Forget Fear), dyrektorką artystyczną Public Art Munich 2018.
Wojciech Szymański – adiunkt w Katedrze Historii Sztuki Nowoczesnej Uniwersytetu Warszawskiego. W Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego realizował staż podoktorski NCN pt. „Obrazy (z) Wielkiej Wojny. Sposoby reprezentacji Wielkiej Wojny 1914- 1918 w sztuce w Polsce”. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2016), laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2017). Krytyk sztuki, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA i Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Od 2019 roku pełni funkcję redaktora naczelnego rocznika „Ikonotheka”. Kurator m.in. wystawy wystawa 29. Ćwiczenia ceroplatyczne Małgorzaty Mirgi-Tas.

Twoja przeglądarka nie obsługuje tego materiału wideo? Kliknij tutaj.

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej