grafika informacyjna z tytułem i nazwiskami oraz datą

CÓRKA GÓRNIKA


grafika informacyjna z tytułem i nazwiskami oraz datą
PROGRAM WYDARZEŃ
23–26.10.2025 Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury Krytyki Politycznej w Warszawie
23.10, godz. 19:00 – performatywny wernisaż wystawy Córka Górnika
24–26.10, godz. 17:00-20:30 – wystawa otwarta dla odwiedzających
25.10, godz. 18:00 – oprowadzanie po wystawie z udziałem osób artystycznych biorących udział w projekcie
26.10, godz.18:00 – finisaż wystawy: (performatywne czytanie tekstu Miner’s (grand)daughter Kuby Stępnia, w języku angielskim oraz pokaz filmu 'The Reflection I Can’t Escape’ autorstwa Filipki Rutkowskiej, w języku polskim)
.grafika informacyjna z tytułem i nazwiskami oraz datągrafika: Emma Szumlas

osoby artystyczne:
Filipka Rutkowska
Kuba Stępień
Niko Płaczek
Oliwer Okręglicki

osoba kuratorska:
Kuba Stępień

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

grafika informacyjna z tytułem i nazwiskami oraz datą

Zapraszamy na pokład naszej pirackiej łajby, latającej kawiarni Arizona, kosmicznej koparki odkrywkowej do podróży w czasie. Nasz wehikuł ma w brzuchu silnik hybrydowy, który napędzają dwa najbardziej rozgrzewające rodaków materiały opałowe: polski węgiel i polski queer. Kopci aż miło, niebo jest czarne od spalin. Węgiel zdobyły dla nas córki górników, które mocno wzięły sobie do serca hasło „zmień piec”. Queer produkujemy wspólnymi siłami, to energia odnawialna, ekologiczna, wysokokaloryczna. Węgiel i queer to paliwa pozwalające nam na swobodne podróże w czasie i przestrzeni – do czasów naszych ojców i dziadków, do domeny bełchatowskich diabłów i śląskich beboków, do świata na opak barbórek, combrów i maskarad.

FILIPKA: ojciec, człowiek pracy fizycznej, miał na początku sceptyczny, a nawet niechętny stosunek do artystów i intelektualistów, widząc w nich ludzi „oderwanych od życia”

Co za niespodzianka – nasz koloryt lokalny niespodziewanie okazuje się atrakcyjny dla przemysłu kulturowego, jest wielce poszukiwany na rynku sztuki! Zwrot ludowy, transformacja, trans, autofikcja – okazuje się, że jesteśmy bogate w złoża pożądanych surowców. Nic tylko rozpoczynać wydobycie, odkrywać odkrywkę, atakować przodek kopalni tożsamości. Ale uwaga, żeby nie doprowadzić do katastrofy ekologicznej! Żeby wstrząsy nie naruszyły nam fundamentów, nie rozpłatały nam fasady na pół. Żeby zorientować się, kiedy koszty wydobycia zaczną przewyższać wartość urobku.

NIKO: Poruszają się na bionicznych kilofach, które zastąpiły nogi. Nie mogą przestać pracować, work girl, każdym krokiem orają grunt pod sobą, zostawiają korytarze, kopią cyfrowe cmentarze.

Osoby, które decydują się na eksplorację tożsamości w ramach twórczości artystycznej, muszą uważać nie tylko na tokenizm, ale też na pułapki (auto)ekstraktywizmu. Pozornie ucieczka od kariery w przemyśle wydobywczym do prekariatu sztuki współczesnej może wyglądać jak wielki fuck pokazany późnemu kapitalizmowi. Ale, jak mówi Vladan Joler – nowy ekstraktywizm „sięga najdalszych zakątków biosfery i najgłębszych warstw ludzkiego poznania i uczuć” i trzeba uważać, żeby samej sobie tego nie zrobić.

KUBA: Mam na sobie koszulę roboczą mojego ojca którą dostał z kopalni i serwuję creepy pizde.

Co przywozi do stolicy córka górnika? Co skrywa jej czacha, a właściwie – słowami Anouk Herman – jej „dziursko, kanion, mózg nastoletniej dziewczynki”? Śląski okultyzm, bełchatowskie Silent Hill, trujące owoce hałdy. Oneiron i Golluma, Skarbnika i Susan Styker.

OLIWER: Moja śląskość ciągle wydaje mi się stworzona z fragmentów – posklejana, pozszywana na siłę. Czy jestem prawdziwym Ślązakiem? Kto jest?

Córki górników szyją sobie nowe mundury ze śliny i słów – kostium laleczki, odzienie demonicznego chłopa, garsonka historyczki sztuki, maska gollumicy, szmaty stracha na wróble. Równie dobre co mundur górnika, a może nawet lepsze – epoka paliw kopalnych definitywnie się kończy. Tak właśnie wygląda załoga naszej pirackiej łajby, latającej kawiarni Arizona, kosmicznej koparki odkrywkowej do podróży w czasie z napędem hybrydowym, węglowo-queerowym.

tekst: Maja Demska

grafika informacyjna z tytułem i nazwiskami oraz datą

Wydarzenia w ramach projektu:

Data Godz. Tytuł Organizator/ka Opis
10.26
niedz..
18:00
Organizator/ka:
Krytyka Polityczna

26.10, godz.18:00 – finisaż wystawy: (performatywne czytanie tekstu Miner’s (grand)daughter Kuby Stępnia, w języku angielskim oraz pokaz filmu 'The Reflection I Can’t Escape’ autorstwa Filipki Rutkowskiej, w języku polskim)

Więcej

10.25
sob..
18:00
Organizator/ka:
Krytyka Polityczna

25.10, godz. 18:00 – oprowadzanie po wystawie z udziałem osób artystycznych biorących udział w projekcie

Więcej

10.24
pt..
00:00
Organizator/ka:
Krytyka Polityczna

24–26.10, godz. 17:00-20:30 – wystawa otwarta dla odwiedzających

Więcej

10.23
czw..
19:00
Organizator/ka:
Krytyka Polityczna

23.10, godz. 19:00 – performatywny wernisaż wystawy Córka Górnika

Więcej

RĘKA, KTÓRA PORUSZA KOŁYSKĘ, TRZYMA PĘDZEL

RĘKA, KTÓRA PORUSZA KOŁYSKĘ, TRZYMA PĘDZEL

MATKI TWÓRCZYNIE
Ręka, która porusza kołyskę, trzyma pędzel

PREMIERA:
18 października

informacje
publikacja
zapisy na wydarzenie

Dowiedz się więcej