TERAZ POLIŻ, Weronika Szczawińska
Honor


HONOR
według „Yseult o Białych Dłoniach” Amelii Hertzówny

Występują:
Dorota Glac, Marta Jalowska, Kamila Worobiej

Reżyseria:
Weronika Szczawińska

Scenografia i kostiumy:
Hanka Podraza

Muzyka:
Aleksandra Gryka

Koncepcja:
Weronika Szczawińska, TERAZ POLIŻPiotr Wawer jr

Charakteryzacja:
Asia Kuć

Produkcja:
Eryk Sarniak

Promocja:
iPublicity

Współpraca:
Jasna 10 | Krytyka Polityczna w Warszawie

Szanowne Widzki, Szanowni Widzowie!

Dziękujemy, że wpadliście do nas na „Honor”.
Należy się Wam kilka słów wyjaśnienia.
Nasz „Honor” powstawał w momencie wyjątkowo trudnym i dynamicznym.

Wzrastająca liczba zachorowań na COVID-19, plotki o całkowitym lockdownie, radykalne ograniczenia widowni spektakli teatralnych, pytanie o kształt sztuki scenicznej w trakcie pandemii, chęć grania na żywo i niechęć do spektakli online – to wszystko miało decydujący wpływ na naszą pracę. To wszystko stworzyło „Honor” w jego ostatecznym kształcie.
Pokaz „Honoru” odbył się 31 października 2020 o godzinie 19.00 w sali Krytyki Politycznej w Warszawie.

Zaprosiłyśmy na niego jedynie trójkę widzów: Stanisława Godlewskiego, Katarzynę Niedurny, Idę Ślęzak. Krytyka i krytyczki, osoby zawodowo piszące o teatrze. Poprosiłyśmy ich o stworzenie tekstów. Fotografka Alina Gajdamowicz, członkini TERAZ POLIŻ, wykonała dokumentację.

Spektakl nie zostanie już nigdy zagrany.
Poniżej prezentujemy Wam nasze wspólne dzieło, wyrażone w trzech tekstach i zestawie fotografii.

Zapraszamy!

HONOR: FOTOGRAFIE
Fotografie spektaklu: Alina Gajdamowicz, Katarzyna Niedurny, Ida Ślęzak, Stanisław Godlewski

HONOR: opis pierwszy
Stanisław Godlewski

HONOR: opis drugi
Katarzyna Niedurny

HONOR: opis trzeci
Ida Ślęzak

TERAZ POLIŻ to jedyny profesjonalny kobiecy teatr w Polsce. Grupa powstała jako niezależna grupa twórczyń związanych z teatrem i od początku swojej działalności kładzie nacisk na teatralną twórczość związaną z kobietami i kobiecością. Regularnie powraca do tematyki wykluczenia i przemocy. TERAZ POLIŻ funkcjonuje na obrzeżach głównego nurtu i skrzyżowaniu różnych środowisk związanych ze sztuką, nie przynależy do żadnego miejsca i żadnej instytucji, co umożliwia krytyczne spojrzenie na sam teatr, jego formy i konfiguracje w głównym obiegu, jak i poza nim, zmusza do ciągłej redefinicji swojego statusu i zajmowanego miejsca, które właściwie w momencie uchwycenia, jest już zupełnie innym miejscem.
Grupa Artystyczna TERAZ POLIŻ została utworzona w 2008 roku w Warszawie przez aktorki: Martę Jalowską, Dorotę Glac, Adriannę Kornecką, Dominikę Strojek, Kamilę Worobiej oraz reżyserki: Ulę Kijak i Martę Ogrodzińską (obecnie Miłoszewską). Obecny skład: Ilona Błaut, Alina Gajdamowicz, Dorota Glac, Kora Gałązka, Marta Jalowska, Adrianna Kornecka, Emanuela Osowska, Marta Wesołowska, Anna Wilczyńska, Kamila Worobiej, Dominika Strojek, Anna Zakościelna.

Stanisław Godlewski – pracownik Instytutu Sztuki PAN, członek redakcji „Pamiętnika Teatralnego”. Absolwent MISHiS UAM (kierunek wiodący: wiedza o teatrze). Recenzent teatralny współpracujący z „Gazetą Wyborczą Poznań”, „Didaskaliami”, eCzasKultury.pl i Taniecpolska.pl. Realizuje Diamentowy Grant poświęcony współczesnej polskiej krytyce teatralnej.

Aleksandra Gryka – Ukończyła z wyróżnieniem kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jej utwory były wykonywane w Polsce i za granicą, od 2005 roku komponuje także muzykę dla teatrów. Laureatka I nagrody w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór „High3bbingNor” na orkiestrę symfoniczną (2000) oraz Nagrody Fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną (2004). Dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki w kategorii Muzyka poważna (2003, 2006).

Katarzyna Niedurny – dziennikarka, teatrolożka. Stale współpracuje z magazynem internetowym dwutygodnik.com i „Didaskaliami”. W Encyklopedii Teatru Polskiego zajmuje się działem dramatu.

Hanka Podraza – kostiumografka. Współpracowała z Agnieszką Glińską, Klaudią Hartung-Wójciak, Magdaleną Miklasz, Robertem Drobniuchem, Pawłem Miśkiewiczem, Jędrzejem Piaskowskim, Wiktorem Logą-Skarczewskim.

Weronika Szczawińska – reżyserka, dramaturżka, kulturoznawczyni i performerka. Współpracowała z teatrami w całej Polsce (m.in. warszawskim Teatrem Powszechnym, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Komuną Warszawa, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Narodowym Starym Teatrem) oraz Slovensko mladinsko gledališče w Lublanie. Adiunktka na kierunku Wiedza o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy kolektyw Instytut Sztuk Performatywnych (InSzPer). Laureatka Paszportu Polityki 2019.

Ida Ślęzak – doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Realizuje Diamentowy Grant poświęcony perspektywom nieantropocentrycznym we współczesnych sztukach performatywnych, publikowała w „Dialogu”, „Performerze”, „Teatraliach”.

Projekt powstał dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawa.

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej