Zapraszamy do udziału osoby projektujące, wydające, programujące i wszystkie zainteresowane zagadnieniem cyfrowych publikacji

Zjazdy: 5.11, 20.11 i 17.12
Wstęp wolny po zgłoszeniu: [email protected]
Organizator/ka: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej
Zapraszamy do udziału osoby projektujące, wydające, programujące i wszystkie zainteresowane zagadnieniem cyfrowych publikacji

Zjazdy: 5.11, 20.11 i 17.12
Wstęp wolny po zgłoszeniu: [email protected]
Organizator/ka: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej
Co to jest publikacja cyfrowa? – od tego pytania wychodzimy w seminarium skonstruowanym wokół koncepcji Publication-as-a-Website, powstałej w Laboratorium Narracji Wizualnych przy Szkole Filmowej w Łodzi. Wychodzimy od założenia, że istniejące rozwiązania, zwane „e-bookami”, nie realizują w pełni możliwości, jakie daje współczesny internet. Nie chodzi przecież o to, by symulować doświadczenie czytania książki, ale znaleźć formę doświadczenia czytelniczego, które byłoby adekwatne dla współczesnych sposobów obcowania z treściami kultury. Te zaś są coraz bardziej zróżnicowane i w coraz mniejszym stopniu zależne od tekstu. Konsorcjum World Wide Web przygotowało specyfikację dla Publikacji Webowych, która z uwagi na „brak praktycznych zastosowań biznesowych” pozostała jednak na etapie szkicu: https://w3c.github.io/wpub/. Mimo tego od ponad dwóch lat Pracownia Narracji Interaktywnych pracuje nad zestawem narzędzi, które pozwoliłyby na tworzenie w pełnym tego słowa znaczeniu współczesnych publikacji cyfrowych. Celem seminarium jest otwarcie poszukiwań, prowadzonych dotąd w dość zamkniętym gronie, na społeczność osób projektujących, wydających, ale także programujących.
Seminarium podzieliliśmy na trzy „zjazdy”. Pierwsze spotkanie poświęcone będzie próbie odpowiedzi na wyjściowe pytanie, prezentacji projektu cyfrowych publikacji vnLab oraz uczestniczących w seminarium partnerów: Grupy Roboczej, studio Rytm Interactive, poststudio Noviki oraz Michała Szoty. Dalej będziemy pracować w trzech grupach, skupionych na trzech zagadnieniach kluczowych dla publikacji cyfrowych:
Na drugim i trzecim zjeździe każda grupa w ramach osobnych, intensywnych design sprintów wypracuje zestaw rozwiązań, które zostaną zaprezentowane i omówione na ostatnim zjeździe. Ostatecznym wynikiem seminarium będzie publikacja podsumowująca seminarium i kreśląca możliwe trajektorie rozwoju dla publikacji cyfrowych.
Harmonogram
Dzień 1: 5/11/22
10-12:00 – część pierwsza
1. Krzysztof Pijarski, Tytus Szabelski, vnLab Prezentacja projektów: PaaW i PubLab – 30 min
2. Michał Dąbrowski i Maja Starakiewicz, vnLab Prezentacje projektów publikacji vnLab – 30 min
3. Dyskusja – 1h
12:00-13:00
Przerwa obiadowa
13:00-16:00 – część druga
1. Prezentacje organizacji i osób partnerskich z zaznaczeniem własnej perspektywy na zagadnienie publikacji cyfrowych – 1 h
2. Ewa Drygalska, vnLab
Omówienie badan UX 45 min – 1h max
3. Dyskusja – 1h
Dzień 2: 20/11/22
1. Piotr Karczewski, vnLab
Wprowadzenie o styku programista – projektant – 30 min
2. Warsztaty (w trzech ścieżkach):
Dzień 3: 17/12/22
1. prezentacja wyników warsztatów
2. dyskusja/ ewaluacja
3. rozdanie ostatnich zadań już pod kątem publikacji
14-16 listopada 2025
MARTA MALIKOWSKA
OLGA SEROVA
PAWEŁ SZAMBURSKI
JOÃO DE SOUSA
MARTA ABRAMCZYK
GANNA CHALA
ADAM STOYANOV