grafika informacyjna, nazwiska i logotypy

KOLEKTYW STUS cz. 2


grafika informacyjna, nazwiska i logotypy
grafika informacyjna, nazwiska i logotypygrafika: Arina Bożok

Jasna 10 | Społeczna Instytucja Kultury Krytyki Politycznej
6 września 2024
od godz. 18
wstęp wolny

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

grafika informacyjna, nazwiska i logotypy
[eng below]

2. pokaz prac kolektywu STUS oraz zaproszonych osób artystycznych: Oleksandra Halishchuka i Maksima Shveda! Tym razem przyjrzymy się doświadczeniom migracji z fokusem na więziach rodzinnych, pracy, rzeczywistości pomigracyjnej i jej akceptacji. Widzimy się w @jasna10 już w piątek, 𝟔 𝐰𝐫𝐳𝐞𝐬́𝐧𝐢𝐚, 𝐨 𝟏𝟖:𝟎𝟎-𝟐𝟎:𝟑𝟎. Wstęp wolny!

Ostatnia zmiana, 2023 (14:59’) reż. Maksim Shved
eng, pl sub

Sylwestrowa nocna zmiana w jednym z warszawskich hosteli okazała się dla recepcjonistki z Białorusi koszmarem.
Wraz z rozwojem wydarzeń Melissa dzieli się swoimi emocjami w wiadomościach wideo do swoich przyjaciół. Zmontowany za pomocą kamer przemysłowych eksperymentalny dokument pokazuje nie tylko samokontrolę i szczerość recepcjonistki, ale także kwestie społeczne związane z przedawkowywaniem narkotyków w krajach byłego Związku Radzieckiego i wojną w Ukrainie.

Melissa Shved – kamera, opowiadanie historii,
Maksim Shved – montaż,
Ilya Semashkevich – muzyka.

Brat i Siostra – jeden Szatan (Nie została… nie zostałby), 2023 (5:12’)
reż. Oleksandr Halishchuk
eng, pl sub

“To jest historia o mnie i mojej zmarłej siostrze, o tym, kim ona nie została — jej niewykorzystanym potencjale — i kim ja bym nie został — moim obecnym życiu. To o więzi między nami, jej wpływie, naszych podobieństwach, naszej queerowości. To jest dialog.
Moim zdaniem, gdy człowiek umiera, przestaje istnieć fizycznie, ale to nie oznacza, że przestaje być obecny.
Myślę, że teraz, w czasach powrotu starych i formowania nowych twarzy faszyzmu na całym świecie, aby przetrwać, uczyć się, pozostać świadomym siebie, zmieniać się i iść naprzód — więź z tą obecnością musi być zachowana. Zmarli są częścią historii pochodzenia człowieka i więzią z czymś większym, takim jak rzeczywistości społeczne, dom, kultura.
*Tytuł nawiązuje do wyrażenia „Mąż i Żona – jeden Szatan” stworzonego i stale powtarzanego przez moją siostrę, oznaczające bycie razem jako jedna całość, połączeni, identyczni”.

Brat i Siostra – jeden Szatan (Woda i wiatr), 2024 (15:56’)
reż. Oleksandr Halishchuk
eng, pl sub

“To podróż od nienawiści, urazy, żalu do akceptacji, żałoby, miłości. Wydarzenia po śmierci mojej siostry. Relacje, pamięć, tożsamość, przetrwanie, odpuszczenie. Tytuł pochodzi od naszych znaków zodiaku: Skorpion (ja) i Bliźnięta (Natasza)”
Pokazom będą towarzyszyć instalacje:
Jesteśmy z Tobą, w tych słoikach, Lizaveta Stecko
Wdzięczności, kolektyw STUS

O kolektywie: Jesteśmy kolektywem STUS, jest nas jedenaścioro i chociaż pochodzimy z różnych miejsc – Ukrainy, Białorusi, Polski – wszystkim nam zależy na zmianach kulturowych, społecznych, politycznych i mamy chęć je wprowadzać. Zajmujemy się oddolnym aktywizmem: integrujemy różnorodne warszawskie społeczności, zapraszamy do współtworzenia kultury wrażliwej i otwartej na każdego. Jako kolektyw wierzymy w moc aktywnej wspólnoty, pracę na różnych polach, oraz w to, że każda_y z nas ma wpływ na miejsce, w którym żyje. Dlatego aktywizujemy i integrujemy warszawską społeczność lokalną oraz migrancką, kierując się zasadą radykalnej troski. Organizujemy wydarzenia kulturalne i charytatywne, praktykujemy kulturę dekolonialną, tworzymy okazje do międzykulturalnych spotkań, promujemy różnorodną sztukę i kulturę inkluzywną.

grafika: Arina Bożok

Cykl „Pokazówek” organizowany jest przez Krytykę Polityczną w ramach realizacji zadania publicznego „Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury” finansowanego ze środków miasta stołecznego Warszawy | kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski

Second Screening by STUS collective and invited artists: Oleksandr Halishchuk and Maksim Shved! This time, we’ll be exploring migration experiences with a focus on family bonds, work, post-migration reality, and its acceptance. See you at @jasna10 this Friday, September 6th, from 6:00 PM to 8:30 PM. Free admission!

Last Shift, 2023 (14:59’) directed by Maksim Shved

The New Year’s Eve night shift at one of the Warsaw Hostels resulted in real nightmares for the receptionist girl from Belarus. She saved a guest from Ukraine’s life, which is only the beginning of the horror.

As the brutal nightlife of the hostel unfolded, the main character, Melissa, fixed all her emotions in video messages to her friends to get their support. Edited with CCTV cameras experimental documentary shows not only the breathtaking self-control and sincerity of the receptionist but also social issues involving drug overdose in ex-Soviet countries and the war in Ukraine.

Credits:
Melissa Shved – camera, storytelling,
Maksim Shved – editing,
Ilya Semashkevich – music

Brother and Sister – same Satan (She hadn’t… He woudn’t…), 2023 (5:12’) directed by Oleksandr Halishchuk
“This is a story of me and my dead sister, what she hadn’t become – her unrealized potential and what I wouldn’t become – my current state of being. It is about a connection between us, her influence, our similarities, queerness. It is a dialogue.

In my opinion, when a person dies, they stop existing in physical terms but it doesn’t mean they have stopped being present.
I think that on a rise of different faces of fascism around the world, for the living to learn, stay self-aware, change and to go forward the connection with such presence should be preserved.

The dead are a part of a person’s origin story and a link to something bigger like social realia, home, culture.

*Brother and Sister – same Satan (ukr/rus) – rephrase of “Husband and Wife – same Satan” made and constantly repeated by my sister that means together as one, bonded, the same.”

Brother and Sister – same Satan (Water and Wind), 2024 (15:56’) directed by Oleksandr Halishchuk

“It is a journey from hatred, resentment, grudge to acceptance, mourning, love. Events after the death of my sister. Relationships, memory, identity, survival, letting go. The title comes from our zodiac signs: Scorpio (me) and Gemini (Natasha)”.

The screenings will be accompanied by installations:
We are with You, in these jars, by Lizaveta Stecko
Gratitudes, by the STUS collective
grafika informacyjna, nazwiska i logotypy
WARSZAWO MOJA WARSZAWO | 2024

WARSZAWO MOJA WARSZAWO | 2024

FESTIWAL O BYCIU RAZEM
15-17 listopada 2024

Dowiedz się więcej