Jasna 10 | Społeczna Instytucja Kultury Krytyki Politycznej
26 kwietnia 2024
od godz. 18
wstęp wolny
Organizator/ka: Krytyka Polityczna
Jasna 10 | Społeczna Instytucja Kultury Krytyki Politycznej
26 kwietnia 2024
od godz. 18
wstęp wolny
Organizator/ka: Krytyka Polityczna
PRACE:
Drobny ciężar, którego potrzebuję, 2024
wideo: Zuzanna Głód, Alek Grzybek
Wideo jest połączeniem opowieści o działaniu Drobny ciężar, którego potrzebuję i dokumentacji warsztatu o tym samym tytule, który odbył się w ramach wystawy Połączenia w 2024 roku. Warsztat był przestrzenią wymiany doświadczeń i sposobów łagodzenia napięć, troski o siebie, doświadczania przyjemności. Materiałem, z którym pracowały osoby uczestniczące, tytułowym „drobnym ciężarem”, były pestki wiśni. Jednym ze źródeł inspiracji dla działania Drobny ciężar, którego potrzebuję jest kołdra obciążeniowa, która może zostać wykonana między innymi z pestek owoców. Stymuluje czucie głębokie i wpływa na autonomiczny układ nerwowy. Jest polecana wszystkim osobom, dziecięcym i dorosłym, które doświadczają stresu, trudności z zasypianiem, diagnozą spektralną, doświadczających stanów lękowych, depresji, objawów syndromu stresu pourazowego, wysokowrażliwych.
Wasze Rzeczy, 2019
autorki tkaniny: Zaira Avtaeva, Khava Baskhanova, Liana Borchashvilli, Pamela Bożek, Ayna Maltsagova, Zalina Tavgereeva, Makka Visengirieva
współpraca: Stowarzyszenie „Dla Ziemi”, Natalia Gunina
video: HaWa – Aneta Wawrzoła, Grzegorz Habryn
Wideo dokumentuje proces dzielenia dwudziestometrowej tkaniny Wasze Rzeczy, który został przeprowadzony przez konserwatorki w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi na potrzeby ekspozycji w ramach 16. Międzynarodowego Triennale Tkaniny.
Unia polsko-maltańska pod flagą biało-czerwoną, 2018
video: Pamela Bożek
Wideo dokumentuje proces ręcznego szycia flagi polsko-maltańskiej przez Lamiego, którego poznałam podczas programu rezydencyjnego w Valletcie. Zostało zrealizowane w ramach Programu Rezydencji Orfeo & Majnun Europejskiej Stolicy Kultury w Valletcie. Opis pochodzący z 2018 roku: „Polskę i Maltę łączy flaga i niechęć. Biało-czerwona polityka migracyjna opiera się na konsekwentnych odmowach, deportacjach, ochronie granic przez ich uszczelnianie, radykalnych wypowiedziach i nieetycznych, niemoralnych międzynarodowych porozumieniach. Jako polska artystka na rezydencji postanowiłam dokonać symbolicznej unii naszych państw, wykorzystując wizualne podobieństwo flag. Unia ta realizuje również przewrotnie proroctwo z czasów zaborów obiecujące nam Polkom i Polakom „Rzeczpospolitą od morza do morza” – romantyczną wizję największej świetności. Unia polsko-maltańska flag i interesów została zawarta poprzez połączenie flag rękami polskiej rezydentki i uchodźcy z Wybrzeża Kości Słoniowej – Lamiego, który przebywa na wyspie od trzech lat”.
Ptaki Polski, 2020
wideo: Pamela Bożek, Jan Jurczak
Praca zrealizowana podczas pandemii w ramach pierwszej edycji prowadzonego przez Jasną 10 Programu Wzmocnienia Środowisk Twórczych. Tak pisaliśmy o niej wtedy: „Ptaki Polski to działanie, które prowadzimy w Ośrodku dla Cudzoziemców/mek w Łukowie. Po blisko trzech miesiącach zamknięcia ośrodków, w czerwcu tego roku, zdecydowałyśmy się przeprowadzić tymczasowo w jego okolice – próby spotkań on-line przy braku szybkiego Internetu i niewystarczającej ilości urządzeń okazały się frustrujące i nie spełniały oczekiwań żadnej ze stron. Ptaki Polski mają wymiar edukacyjno-performatywny, dzieją się w okolicznych parkach i lasach. Skupiamy się przede wszystkim na podtrzymywaniu budowanej od lat relacji, podejmując jednocześnie wspólne działania wizualne. Ptaki Polski to również tytuł atlasu Jana Sokołowskiego – opisane pięknym, poetyckim językiem historie ptaków obserwowanych na terytorium państwa polskiego, które stały się dla nas inspiracją i do których odwołujemy się na poziomie wizualnym i merytorycznym. Każda osoba biorąca udział w działaniach stała się ptakiem – poznaje jego wygląd i zwyczaje, wspólnie budujemy gniazda. Ptaki Polski to jednak przede wszystkim refleksja nad wolnością, istotą granic i przynależnością – identyfikujemy się z istotami, których naturą jest migrowanie”.
Laureatka Stypendium im. Bogny Olszewskiej przyznawanego za działania na rzecz dostępności przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundację Nieograniczona (2019). Jej rozprawa doktorska pt. Z ziemi polskiej do Polski, napisana pod opieką prof. Iwony Demko i prof. Krzysztofa Wodiczki, została wyróżniona w konkursie Fundacji Gessel dla Zachęty (2024).
Równolegle do praktyki artystycznej pracuje w sektorze pozarządowym w obszarze ochrony praw człowieka – jako członkini Zarządu fundacji Juniper realizuje działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa dziewczyn, kobiet, osób socjalizowanych do tej roli i z doświadczeniem życia jako dziewczynki/kobiety. Jako członkini działu dostępności Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie merytorycznie opiekuje i koordynuje działania rozwijające etyczne praktyki sojusznicze instytucji kultury.
Jej prace i praktyki były prezentowane m.in. w Galerii Arsenał w Białymstoku, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Galerii BWA we Wrocławiu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, CHAT w Hong Kongu.
EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI
słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk