K.A.U. & WDOWIK | przegląd filmów


K.A.U. & Wdowik (Philipp Bergmann, Thea Reifler, Matthias Schoenijahn, Gosia Wdowik)

fot. Daniel Ulacia

Pokazy są częścią oryginalnego cyklu „Pokazówka” prezentującego prace filmowe realizowane przez artystki i artystów na co dzień kojarzone i kojarzonych z innymi niż film dziedzinami sztuki. „Pokazówka” (słownik języka polskiego PWN): impreza mająca na celu pokazanie, zademonstrowanie czegoś; to, co zostało zorganizowane (…) dla przykładu, często jako ostrzeżenie.

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

POKAZ PIERWSZY
godz. 16-18

RETURN OF A GODDESS
miejsce: księgarnia

FIASKO
miejsce: studio

TRANSIT MONUMENTAL
(wersja w odcinkach)
miejsce: duża sala

POKAZ DRUGI
od godz. 18
miejsce: duża sala

TRANSIT MONUMENTAL
(wersja dziesięciominutowa)

ROZMOWA z Gosią Wdowik i Matthiasem Schönijahnem

OPIS FILMÓW

RETURN OF A GODDESS

Bogini, dwa posągi i podwójna kradzież. Ponad 200 lat temu Alexander von Humboldt przywiózł z Meksyku do Berlina posąg bogini Chicomecoatl, gdzie został on częścią kolekcji etnologicznej.  W 2018 roku kolektyw K.A.U. & Wdowik powróciłdo Meksyku z repliką posągu, aby na podstawie starej opowieści stworzyć nową narrację. Powrót Bogini to jednocześnie filmowy reportaż z podróży i sceniczna fantazja o kolonialnym dziedzictwie muzeów.

KONCEPCJA, REALIZACJA: Philipp Bergmann, Thea Reifler, Matthias Schönijahn, Małgorzata Wdowik
KAMERA, TŁUMACZENIE: Daniel Ulacia
MANAGEMENT MX: Pia Siliceo Trueba
MANAGEMENT DE: ehrliche arbeit – freies Kulturbüro

Produkcja K.A.U.&Wdowik we współpracy z SOPHIENSÆLE. Finansowanie i wsparcie: Hauptstadtkulturfonds, PACT Zollverein, Gessnerallee Zürich i Goethe Institut México. Partner medialny: taz.die tageszeitung

 

FIASKO
FIASKO to efekt trzyletniego procesu badawczo rozwojowego. W tym czasie odbyły się dwie podróże z Darmstadt do Kaliningradu, powstała jedna wystawa, a sześć „wieczorów operowych”, poświęconych europejskiemu repertuarowi operowemu, buduje przejście do momentu katastrofy. Premiera odbyła się 2018 roku w Staatstheater Darmstadt premiera opery filmowej FIASKO, na której libretto składał się film z podróży do Kaliningradu.
Kolektyw reżyserski K.A.U. & Wdowik, kompozytor Wojtek Blecharz i autor zdjęć filmowych Dino Osmanovic zainspirowani powszechnie panującą atmosferą kryzysu Unii Europejskiej wyruszyli do Kaliningradu przez Niemcy i Polskę, przekroczyli granicę Wspólnoty Europejskiej. Podróż prowadziła przez Góry Harz, Łużyce, Bydgoszcz, Domachowo na Pomorzu i Kaszuby. Na trasie spotykają społeczności lokalne: Biskupiański Zespół Folklorystyczny z Domachowa i Okolic, Die Fröhlichen Harzgebirgler, Jadgdhornbläser der Jägerschaft Peitz, Kapelę Dudziarską „Manugi”, Wolfshäger Hexenbrut, Zespół Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska, Ludwika Choszcza, Kazimierza Gruenholza, Jacka Kitowskiego, Tadeusza Makowskiego. Są to jednostki i grupy, które pielęgnują wielowiekowe tradycje, starają się przenieść je w niepewną przyszłość. Katastrofa, czyli główny temat opery, posłużył jako rama narracyjna dla obrazów z podróży. Utwory Wojtka Blecharza dialogują z muzyką tradycyjną i utworami operowymi bez jakiejkolwiek hierarchizacji materiału muzycznego.

Reżyseria: K.A.U. & Wdowik (Philipp Bergmann, Thea Reifler, Matthias Schoenijahn, Małgorzata Wdowik)
Muzyka: Wojtek Blecharz
Kamera: Dino Osmanovic
Światło, dźwięk: Laura Eggert
Asystent kamerzysty: Benjamin Schmid
Kierownictwo produkcji: Theresa Willeke, Silvia Dudek
Występuje: Magdalena Koleśnik
Produkcja: K.A.U.&Wdowik
Koprodukcja: Statetheatre Darmstadt, European Centre of the Arts Hellerau Dresden, Nowy Teatr, studiobühneköln, SOPHIENSÆLE Berlin the Doppelpass Fund of the German Federal Cultural Foundation

 

TRANSIT MONUMENTAL
TRANSIT MONUMENTAL organizuje objet trouvé o długości 10 metrów i wadze 500 kg jako pomnik, aby nawiązać kontakt z prezentacjami i utopiami narodu europejskiego. Zainspirowany starożytną tradycją państw i misją polegającą na ofiarowaniu tego pomnika różnym przedstawicielom osób i grup w Polsce, grupa Giessen K.A.U. a polska reżyser Małgorzata Wdowik podróżuje z nim przez różne regiony od Monachium po Warszawę. Po drodze bezpłatne i niezależne, od pubów po boiska sportowe, organizowane uroczystości i uroczystości będą obchodzone, filmowane i wysyłane z powrotem do SPIELART jako wiadomości z filmu o drodze. W Monachium ci, którzy zostali w domu, mogą być świadkami bieżących wydarzeń. Przybywszy do Warszawy, TRANSIT MONUMENTAL organizuje kongres o polskim dniu niepodległości na tle pomnika.
Koncept i realizacji: Philipp Bergmann / Thea Reifler / Matthias Schönijahn / Małgorzata Wdowik
Performance: Romuald Krężel
Dźwięk i muzyka: Johannes van Bebber
Technika: Alexander Buers
Produkcja wideo: Dino Osmanovic (kamera) / Nina Wesemann
Montaż: Gudrun Gruber
IT: Alexander Foremny

Wyprodukowane przez : SPIELART-FESTIVAL Monachium w koprodukcji z Komuna // Warszawa oraz Foundation for Public Space Research TU Warszawa

Gosia Wdowik – studiowała reżyserię teatralną na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz jest absolwentką wiedzy o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Odbyła roczne stypendium naukowe w Theater Institute w Giessen, na wydziale Choreography and Performance. Reprezentowała Polskę na Prague Quartiennale’15 z projektem “The Boundaries of Landscape”, projekt został nominowany do nagrody Promising Student Talent. Kolejna odsłona tego projektu “If you lived here” została wyprodukowana i zaprezentowana w Mousonturm we Frankfurcie. Wraz z kolektywem K.A.U zrealizowała projekt “Transit Monumental” w ramach festiwalu SpielArt. Ich wspólny projekt “Fiasko” został nagrodzony niemieckim stypendium Doppelpass a jego finał miał miejsce w marcu 2018 w Staatstheater w Darmstadt. W TR Warszawa zrealizowała spektakl “Piłkarze” , który dostał główną nagrodę na Festiwalu Młodej Reżyserii w Krakowie a także spektakl “Strach”(premiera kwiecień 2018). W sezonie 2016/2017 wyreżyserowała spektakl “Dziewczynki” w Teatrze Studio. A w sezonie 2018/2019 zrealizowała spektakl “Gniew” drugą część trylogii dotyczącej reprezentacji emocji w teatrze. Ukończyła program DAS Theater w Amsterdamie. Jej ostatnia premiera „Głębiej” odbyła się w Teatrze Starym w Krakowie.

Cykl „Pokazówka” organizowany jest przez Jasną 10 | Warszawską Świetlicę Krytyki Politycznej w ramach programu „Centrum Jasna” finansowanego ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski

fotografie: Daniel Ulacia

INSTYTUT OTWARTY 2022 | POKAZ PRAC

INSTYTUT OTWARTY 2022 | POKAZ PRAC

PL | Instytut Otwarty to miejsce twórczych wrażliwości i artywistycznych praktyk.
ENG | The Open Institute is a place of creative sensibilities and artivistic practices.

Dowiedz się więcej