K.A.U. & WDOWIK | przegląd filmów


K.A.U. & Wdowik (Philipp Bergmann, Thea Reifler, Matthias Schoenijahn, Gosia Wdowik)

fot. Daniel Ulacia

Pokazy są częścią oryginalnego cyklu „Pokazówka” prezentującego prace filmowe realizowane przez artystki i artystów na co dzień kojarzone i kojarzonych z innymi niż film dziedzinami sztuki. „Pokazówka” (słownik języka polskiego PWN): impreza mająca na celu pokazanie, zademonstrowanie czegoś; to, co zostało zorganizowane (…) dla przykładu, często jako ostrzeżenie.

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

POKAZ PIERWSZY
godz. 16-18

RETURN OF A GODDESS
miejsce: księgarnia

FIASKO
miejsce: studio

TRANSIT MONUMENTAL
(wersja w odcinkach)
miejsce: duża sala

POKAZ DRUGI
od godz. 18
miejsce: duża sala

TRANSIT MONUMENTAL
(wersja dziesięciominutowa)

ROZMOWA z Gosią Wdowik i Matthiasem Schönijahnem

OPIS FILMÓW

RETURN OF A GODDESS

Bogini, dwa posągi i podwójna kradzież. Ponad 200 lat temu Alexander von Humboldt przywiózł z Meksyku do Berlina posąg bogini Chicomecoatl, gdzie został on częścią kolekcji etnologicznej.  W 2018 roku kolektyw K.A.U. & Wdowik powróciłdo Meksyku z repliką posągu, aby na podstawie starej opowieści stworzyć nową narrację. Powrót Bogini to jednocześnie filmowy reportaż z podróży i sceniczna fantazja o kolonialnym dziedzictwie muzeów.

KONCEPCJA, REALIZACJA: Philipp Bergmann, Thea Reifler, Matthias Schönijahn, Małgorzata Wdowik
KAMERA, TŁUMACZENIE: Daniel Ulacia
MANAGEMENT MX: Pia Siliceo Trueba
MANAGEMENT DE: ehrliche arbeit – freies Kulturbüro

Produkcja K.A.U.&Wdowik we współpracy z SOPHIENSÆLE. Finansowanie i wsparcie: Hauptstadtkulturfonds, PACT Zollverein, Gessnerallee Zürich i Goethe Institut México. Partner medialny: taz.die tageszeitung

 

FIASKO
FIASKO to efekt trzyletniego procesu badawczo rozwojowego. W tym czasie odbyły się dwie podróże z Darmstadt do Kaliningradu, powstała jedna wystawa, a sześć „wieczorów operowych”, poświęconych europejskiemu repertuarowi operowemu, buduje przejście do momentu katastrofy. Premiera odbyła się 2018 roku w Staatstheater Darmstadt premiera opery filmowej FIASKO, na której libretto składał się film z podróży do Kaliningradu.
Kolektyw reżyserski K.A.U. & Wdowik, kompozytor Wojtek Blecharz i autor zdjęć filmowych Dino Osmanovic zainspirowani powszechnie panującą atmosferą kryzysu Unii Europejskiej wyruszyli do Kaliningradu przez Niemcy i Polskę, przekroczyli granicę Wspólnoty Europejskiej. Podróż prowadziła przez Góry Harz, Łużyce, Bydgoszcz, Domachowo na Pomorzu i Kaszuby. Na trasie spotykają społeczności lokalne: Biskupiański Zespół Folklorystyczny z Domachowa i Okolic, Die Fröhlichen Harzgebirgler, Jadgdhornbläser der Jägerschaft Peitz, Kapelę Dudziarską „Manugi”, Wolfshäger Hexenbrut, Zespół Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska, Ludwika Choszcza, Kazimierza Gruenholza, Jacka Kitowskiego, Tadeusza Makowskiego. Są to jednostki i grupy, które pielęgnują wielowiekowe tradycje, starają się przenieść je w niepewną przyszłość. Katastrofa, czyli główny temat opery, posłużył jako rama narracyjna dla obrazów z podróży. Utwory Wojtka Blecharza dialogują z muzyką tradycyjną i utworami operowymi bez jakiejkolwiek hierarchizacji materiału muzycznego.

Reżyseria: K.A.U. & Wdowik (Philipp Bergmann, Thea Reifler, Matthias Schoenijahn, Małgorzata Wdowik)
Muzyka: Wojtek Blecharz
Kamera: Dino Osmanovic
Światło, dźwięk: Laura Eggert
Asystent kamerzysty: Benjamin Schmid
Kierownictwo produkcji: Theresa Willeke, Silvia Dudek
Występuje: Magdalena Koleśnik
Produkcja: K.A.U.&Wdowik
Koprodukcja: Statetheatre Darmstadt, European Centre of the Arts Hellerau Dresden, Nowy Teatr, studiobühneköln, SOPHIENSÆLE Berlin the Doppelpass Fund of the German Federal Cultural Foundation

 

TRANSIT MONUMENTAL
TRANSIT MONUMENTAL organizuje objet trouvé o długości 10 metrów i wadze 500 kg jako pomnik, aby nawiązać kontakt z prezentacjami i utopiami narodu europejskiego. Zainspirowany starożytną tradycją państw i misją polegającą na ofiarowaniu tego pomnika różnym przedstawicielom osób i grup w Polsce, grupa Giessen K.A.U. a polska reżyser Małgorzata Wdowik podróżuje z nim przez różne regiony od Monachium po Warszawę. Po drodze bezpłatne i niezależne, od pubów po boiska sportowe, organizowane uroczystości i uroczystości będą obchodzone, filmowane i wysyłane z powrotem do SPIELART jako wiadomości z filmu o drodze. W Monachium ci, którzy zostali w domu, mogą być świadkami bieżących wydarzeń. Przybywszy do Warszawy, TRANSIT MONUMENTAL organizuje kongres o polskim dniu niepodległości na tle pomnika.
Koncept i realizacji: Philipp Bergmann / Thea Reifler / Matthias Schönijahn / Małgorzata Wdowik
Performance: Romuald Krężel
Dźwięk i muzyka: Johannes van Bebber
Technika: Alexander Buers
Produkcja wideo: Dino Osmanovic (kamera) / Nina Wesemann
Montaż: Gudrun Gruber
IT: Alexander Foremny

Wyprodukowane przez : SPIELART-FESTIVAL Monachium w koprodukcji z Komuna // Warszawa oraz Foundation for Public Space Research TU Warszawa

Gosia Wdowik – studiowała reżyserię teatralną na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz jest absolwentką wiedzy o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Odbyła roczne stypendium naukowe w Theater Institute w Giessen, na wydziale Choreography and Performance. Reprezentowała Polskę na Prague Quartiennale’15 z projektem “The Boundaries of Landscape”, projekt został nominowany do nagrody Promising Student Talent. Kolejna odsłona tego projektu “If you lived here” została wyprodukowana i zaprezentowana w Mousonturm we Frankfurcie. Wraz z kolektywem K.A.U zrealizowała projekt “Transit Monumental” w ramach festiwalu SpielArt. Ich wspólny projekt “Fiasko” został nagrodzony niemieckim stypendium Doppelpass a jego finał miał miejsce w marcu 2018 w Staatstheater w Darmstadt. W TR Warszawa zrealizowała spektakl “Piłkarze” , który dostał główną nagrodę na Festiwalu Młodej Reżyserii w Krakowie a także spektakl “Strach”(premiera kwiecień 2018). W sezonie 2016/2017 wyreżyserowała spektakl “Dziewczynki” w Teatrze Studio. A w sezonie 2018/2019 zrealizowała spektakl “Gniew” drugą część trylogii dotyczącej reprezentacji emocji w teatrze. Ukończyła program DAS Theater w Amsterdamie. Jej ostatnia premiera „Głębiej” odbyła się w Teatrze Starym w Krakowie.

Cykl „Pokazówka” organizowany jest przez Jasną 10 | Warszawską Świetlicę Krytyki Politycznej w ramach programu „Centrum Jasna” finansowanego ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski

fotografie: Daniel Ulacia

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej