Gosia Trajkowska, Vera Popova
Beethoven Was a Lesbian


Gosia Trajkowska i Vera Popova – duet artystyczny. Tworzymy razem i osobno od 2017 roku. Jesteśmy performerkami, reżyserkami, artystkami wizualnymi. Razem zrealizowałyśmy spektakle / projekty: Pink Bitterness. Księżniczki, KRYM, Kolacja, Jak zupełnie zniknąć.

Agata Lech – twórczyni muzyki elektronicznej, malarka i artystka wizualna. Ukończyła studia pierwszego stopnia na wydziale Sztuki Mediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie studiuje i mieszka w Lizbonie.

Pat Mic – fotografka, portrecistka i dokumentalistka warszawskich scen teatralnych, tanecznych i performatywnych, autorka zdjęć do ponad 150 spektakli. Studiowała m.in. media, reportaż, projektowanie graficzne i typografię.

Kalina Łakomska – zajmuje się rysunkiem, rzeźbą oraz sztukami wizualnymi. Studiuje na kierunku sztuka mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Praca powstała jako część Programu Wsparcia Środowisk Twórczych realizowanego przez Jasną 10: Warszawską Świetlicę Krytyki Politycznej w ramach programu „Centrum Jasna” finansowanego ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

Kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski

Na projekt Beethoven Was a Lesbian składa się seria 3 podkastów skupiających się na przedstawieniu sylwetek i twórczości 3 artystek, twórczyń muzyki elektronicznej i eksperymentalnej: Pauline Oliveros, Delii Derbyshire i Agaty Lech oraz kolekcja 5 pocztówek, które odnoszą się do projektu “Postcard Theatre” z 1974 r. artystek Pauline Oliveros i Alison Knowles.

Każdy podkast poświęcony jest jednej artystce – odcinek pierwszy poświęcony jest Pauline Oliveros, odcinek drugi – Delii Derbyshire, odcinek trzeci – Agacie Lech. Podkast prowadzą Gosia Trajkowska i Vera Popova, a za jego montaż i udźwiękowienie odpowiedzialna jest Agata Lech. Grafiki do podkastów stworzyła Kalina Łakomska.

Tytuł naszego projektu zaczerpnięty jest z jednej z pocztówek autorstwa Oliveros i Knowles. Każda z oryginalnych pocztówek “Postcard Theatre” nawiązywała do marginalizowanego statusu kobiet w kontekście ich obecności na kartach mainstreamowej historii. Każda z nich opatrzona była zdaniem, które krytycznie odnosiło się do tej nie-obecności i swoistej niewidzialności kobiet.

Powtórzyłyśmy projekt pocztówek Pauline Oliveros i Alison Knowles wykonując przetworzone przez nas reprodukcje ich prac, które odnoszą się do lokalnego, polskiego kontekstu. Autorką fotografii jest Pat Mic, która także współtworzyła z nami kreację konceptu na nie.

W ramach grantu wsparłyśmy organizację Bezpestkowe.

Bezpestkowe to projekt założony w 2018 z inicjatywy Zuzanny Piontke, którego celem jest wspieranie osób z zespołem Mayera-Rokitansky’ego-Küstera-Hausera oraz uświadamianie społeczeństwa na jego temat.

Bezpestkowe tworzą głównie osoby z zespołem MRKH, zaproszone do współpracy lekarki i osoby sojusznicze. Razem tworzą przestrzeń, w której osoby zmagające się z tym zespołem mogą znaleźć wsparcie, odpowiedzi na nurtujące je pytania, przydatne informacje oraz pomoc medyczną.

Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej:

https://bezpestkowe.pl/

PODKASTY

odcinek 1.
Pauline Oliveros

odcinek 2.
Delia Derbyshire

odcinek 3.
Agata Lech

POCZTÓWKI

WARSZAWO MOJA WARSZAWO | festiwal o byciu razem

WARSZAWO MOJA WARSZAWO | festiwal o byciu razem

zobacz dokumentację edycji z roku 2024

Dowiedz się więcej