Barbara Kinga Majewska
Emissione in maschera


mikrozamówienie #05 | 26 czerwca 2020

Barbara Kinga Majewska – muzyk, performerka, autorka interdyscyplinarnych prac poświęconych tradycjom wykonawstwa muzyki głosem i badaniu pozamuzycznych reprezentacji śpiewu. Autorka Krytycznego Przewodnika po sposobach realizacji zapisu nutowego we współczesnej muzyce wokalnej i manifestu Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej. Kuratorka serii płytowej TAL w wydawnictwie Bolt Records i cyklu koncertów OPUSY w warszawskim Teatrze Studio.

Praca powstała jako część cyklu „mikrozamówienia” realizowanego przez Jasną 10: Warszawską Świetlicę Krytyki Politycznej. w ramach programu „Centrum Jasna” finansowanego ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

Kurator: Wojtek Zrałek-Kossakowski

Zgodnie z ideałami włoskiej szkoły śpiewu, odpowiednio zrównoważony głos zawiera zarówno głębię, jak i szereg wysokich części składowych dźwięku, tworząc chiaroscuro wszystkich rejestrów. Jeśli chodzi o uczucie rezonansu, włoska szkoła unika akcentowania odczuć w krtani lub gardle. Wszelkie odniesienia do otwartego gardła mają związek z odczuciami otwartości w noso-gardzieli, a taką otwartość osiąga się przez wdychanie powietrza przez nos w celu uzyskania optymalnego odczucia „głosu w masce”*.

Pedagog śpiewu powinien uważnie mówić o umieszczeniu „głosu w masce”, ponieważ termin ten używany jest w różnych szkołach śpiewu w różny sposób. Należy unikać nadmiernego podkreślania uczucia rezonansu na twarzy, na przykład na wargach, a także w jamie ustnej, na zębach, głęboko w gardle lub w nosie. Jeśli głos rezonuje zbyt głęboko w gardle, można sięgnąć po wyobrażenie głosu „wyrzucanego” do przodu. Taki śpiew emituje tysiące kropel płynu ustnego na sekundę. Ich obserwacja w rozproszonym świetle laserowym ujawniła, że w zamkniętym, stagnacyjnym środowisku utrzymują się one w powietrzu nawet do 14 minut. Jeśli głos naturalnie rezonuje „w masce”, można doradzić „wysyłanie” głosu dalej, w stronę publiczności, stymulując jednocześnie pracę miękkiego podniebienia. W końcu głównym celem jest to, aby głos docierał do publiczności jak najlepiej. Nie powinno się bać wysyłać swojego głosu daleko przed siebie, dalej niż ograniczona przestrzeń pokoju.

* it. voce in maschera — według starowłoskiej szkoły śpiewu, rezonans głosu silnie odczuwany w części twarzowej czaszki

Skan maski z tworzywa plexiglas, po śpiewie.

BIBLIOGRAFIA:

The airborne lifetime of small speech droplets and their potential importance in SARS-CoV-2 transmission, Valentyn Stadnytskyi, Christina E. Bax, Adriaan Bax, Philip Anfinrud, red. Axel T. Brunger, Stanford University, Stanford; Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States, 2020, 117 (22) 11875-11877

Comparison of Learning Classical Singing Between European and Chinese Singers, Zhong Jun Shen, Peter Simon, Strategic Book Publishing, 2011

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej