Przebieg kampanii
W ramach Programu Generation Change stworzyliśmy projekt celebrujący przyjaźń i budowania więzi międzyludzkich. Przyjrzeliśmy się jako Kolektyw swoim celom, naszym metodom organizowania się i wartościom, które są nam bliskie i o które chcemy dbać. Po wewnętrznych dyskusjach i konsultacjach z kadrą programu uznaliśmy, że chcemy stworzyć projekt, który ma służyć integracji różnorodnych etnicznie warszawskich społeczności i promować różnorodność jako pozytywną zmianę społeczną.
Zdecydowana większość Polaków i Polek — aż 96% — uważa, że każdemu człowiekowi bez względu na jego_jej miejsce pochodzenia, kolor skóry, czy wyznanie religijne należy zapewnić bezpieczeństwo w sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu. Jednak jeśli chodzi o “migrantów”, tylko 48% uważa, że należy im pomóc. Co więcej, ⅓ Polaków_ek deklaruje, że nie przyjęliby migranta do swojego domu nawet w trakcie kolacji Wigilijnej.
W przestrzeni publicznej osoby z doświadczeniem migracji są traktowane jak grupa homogeniczna i zredukowane do swojego statusu migracyjnego. To powoduje, że indywidualne historie, potrzeby, talenty i umiejętności są ignorowane. Skupienie się jedynie na narodowości czy statusie prawnym sprawia, że trudno zobaczyć w tych osobach pełnoprawnych członków społeczeństwa, którzy mogą przyczynić się do rozwoju społeczności, w której się znajdują. Jest to szczególnie istotne w kontekście wyzwań natury migracyjnych, które możemy obserwować w ostatnich latach.
Postawiliśmy zaadresować ten problem poprzez komfortową integrację, wspólną zabawę i wzmacnianie więzi społecznych. Kluczowym elementem naszego projektu stał się Dzienniczek Przyjaźni: publikacja zawierająca kwestionariusze, które pomagają w poznaniu drugiej osoby. Zaprojektowałyśmy dzienniczek z ankietami w 4 językach: angielskim, polskim, białoruskim oraz ukraińskim. Każda ankieta zawiera 10 pytań, odpowiedzi na które pozwalają częściowo uchwycić osobowość osób, które je wypełniają (na tyle, na ile same na to pozwolą). Pytania skupiają się na indywidualnych doświadczeniach, kompetencjach i preferencjach osobistych, zamiast metryk i pytań o pochodzenie, minimalizując efekt “obcości”, “inności” innej osoby. Pomysł na Dzienniczki zaczerpnęliśmy z dzieciństwa: nawiązują one do pamiętników czy “złotych myśli” kiedyś popularne wśród dzieci w różnych krajach.
Dzięki funduszom Generation Change zakupiliśmy papier, farbę i otworzyliśmy mini-wydawnictwo: wydrukowaliśmy 150 dzienniczków przyjaźni, po 15 ankiet w każdym.
Po raz pierwszy zaprezentowaliśmy dzienniczki w Warszawskim Obserwatorium Kultury podczas wernisażu wystawy “We Are Too Young For This Shit” o przyjaźni, okresie dorastania, uchodźstwie i życiu w Warszawie, stworzoną przez ukraińską młodzież. W ramach kampanii robiliśmy również sitodruk z dedykowanym wzorem “Personality over Nationality”.
Zaczęliśmy również dystrybuować dzienniczki w warszawskich lokalach, w których pojawiają się różnorodne społeczności: w białoruskim barze Karma, przestrzeni Free Belarus Center, w Świetlicy Krytyki Politycznej w Warszawie. Powstał również projekt strony internetowej (dostępny pod linkiem: https://www.figma.com/proto/BEAdu37UrksqykyyJhuuyT/Untitled?type=design&node-id=1-2&t=7SmXsg7K8E38uhLa-1&scaling=scale-down-width&page-id=0%3A1&mode=design ) Strona jest w trakcie powstania, ma informować o kampanii oraz możliwości nabycia dzienniczków przyjaźni, środki ze sprzedaży których zostaną przekazane na pomoc Ukrainie oraz dalszą produkcję.
Traktujemy Dzienniczki Przyjaźni jako narzędzie do integracji i wzmacniania różnorodnych społeczności. Wierzymy, że wspólna zabawa i wymiana doświadczeń to najlepsza integracja. Wspierając i budując więzi między różnymi grupami społecznymi, dążymy do współtworzenia bardziej otwartego społeczeństwa, które docenia różnorodność i działa na rzecz wspólnego dobra. Chcemy także wyjaśniać potrzeby migrantów_ek, takie jak integracja, znalezienie pracy, miejsca zamieszkania czy możliwości rozwoju osobistego, jako potrzeby zwykłych ludzi: uzasadnione i zrozumiałe. Chcemy mobilizować społeczeństwo do aktywnego wsparcia procesu integracji poprzez bliższe poznanie osób o różnych — w tym migranckich — doświadczeniach.
Dodatkowo, w czasie trwania projektu Generation Change udało się nam przeprowadzić rewizję własnej komunikacji, owocem czego stała się nowa identyfikacja wizualna, spisana misja, cele i wartości dostępne publicznie. Dzięki projektowi poznaliśmy również inne kolektywy i osoby aktywistyczne, od których możemy nawzajem się uczyć i się wspierać. W czerwcu mieliśmy okazję, by połączyć siły ze Stowarzyszeniem Otwarty Sochaczew: gościnnie robiliśmy sitodruk ze wzorem “Personality over Nationality” w ramach Pikniku Równościowego w Sochaczewie.
Nasza kampania to zachęta do rozmowy, spotkań międzykulturowych, dzielenia się doświadczeniami i budowania relacji. Chcemy rozwijać ten pomysł dalej: planujemy m.in. dalszą dystrybucję dzienniczka w lokalach warszawskich, publikację strony internetowej, piknik integracyjny z wykorzystaniem dzienniczka oraz dyskusję o migracji, obcości i integracji. Widzimy potencjał Dzienniczka również w warsztatach i grach integracyjnych.