EdYouCation
Twój głos to twoja supermoc


Zauważyłyśmy spadek aktywności politycznej wśród młodych osób, w tym dużą niechęć do uczestnictwa w nadchodzących wyborach parlamentarnych i samorządowych. Istnieje wiele przyczyn, dla których młodzi ludzie mogą nie uczestniczyć w wyborach, w tym:

  • Brak zainteresowania polityką: Wielu młodych ludzi po prostu nie interesuje się polityką i nie widzi jej wpływu na ich życie. Uważają, że ich głos nie ma znaczenia i nie ma wpływu na decyzje podejmowane przez rząd. 
  • Brak zaufania do polityków: Inną przyczyną, dla której młodzi ludzie nie chodzą na wybory parlamentarne, może być brak zaufania do polityków. Wiele osób nie wie na kogo głosować, bo nie ma żadnych dobrych kandydatów. Tutaj warto poruszyć temat głosowania za ‘mniejszym złem’.
  • Zmęczenie kampanią wyborczą, dezinformacja, nadmiar informacji: Kampania wyborcza może być bardzo intensywna i niektórzy młodzi ludzie mogą czuć się przytłoczeni licznymi spotkaniami, przemówieniami i reklamami wyborczymi. Ponadto, w internecie i innych mediach jest obecnie nadmiar informacji a równocześnie trudno znaleźć konkretne, rzetelne informacje dotyczące kampanii wyborczych. 
  • Problemy z organizacją czasu: Młodzi ludzie często mają napięty harmonogram związany z pracą, nauką i życiem prywatnym, co może utrudniać im znalezienie czasu na udział w wyborach parlamentarnych.
  • Problemy z rejestracją do głosowania: Niektórzy młodzi ludzie mogą mieć trudności z zarejestrowaniem się do głosowania, szczególnie jeśli nie mieszkają w miejscu, w którym są zarejestrowani, lub jeśli są na studiach za granicą. Niektórzy nie wiedzą nawet jak i gdzie zarejestrować się na wybory, jak oddać głos, łączy się to z tak dużym stresem, że z tego rezygnują. 

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

Na  zwiększenie frekwencji wyborczej wśród młodych ludzi istnieje wiele sposobów. Jednym z nich jest zwiększenie świadomości politycznej wśród młodych ludzi poprzez edukację polityczną w szkołach i na uniwersytetach. Innym sposobem jest zapewnienie większej przejrzystości i uczciwości w procesie wyborczym oraz wprowadzenie systemów, które ułatwią rejestrację do głosowania i uczestnictwo w wyborach, na przykład elektronicznego głosowania.

Naszym celem było pokazanie, że głosowanie w wyborach parlamentarnych jest podstawowym obowiązkiem obywatelskim, a udział w wyborach ma wpływ na kształtowanie przyszłości kraju. Wszyscy powinni zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest ich zaangażowanie w politykę i uczestnictwo w procesie wyborczym, aby wspólnie tworzyć lepsze społeczeństwo i przyszłość dla następnych pokoleń, a pojedynczy głos ma ogromne znaczenie. 

Jako, że same interesujemy się działaniem aktywnej młodzieży, chcemy również wspomnieć o Młodzieżowej Radzie Miejskiej w Cieszynie i innych możliwościach, które nie tylko dają młodym przestrzeń na wyrażanie swoich poglądów i wpływanie na swoje otoczenie, ale również kształtują ich i przygotowują na przyszłe wyzwania takie jak np. głosowanie.

Przebieg kampanii

Projekt powstał jako wynik naszej silnej chęci zmiany czegoś, wpłynięcia na nasze otoczenie i jest adresowany przede wszystkim do młodzieży. Zaczęłyśmy od działalności w sektorze edukacji – chciałyśmy dać naszym rówieśnikom możliwość wypowiedzi na tematy, które dotyczą ich bezpośrednio. Zorganizowałyśmy dwie debaty – jedną w Cieszynie, drugą w Bielsku – Białej, podczas których rozmawialiśmy_łyśmy o polskim systemie szkolnictwa. Zaprosiłyśmy Uczniów, Nauczycieli, Osoby związane z edukacją i Osoby eksperckie. W Cieszynie gościem honorowym był Rektor UŚ, prof. Ryszard Koziołek, który niezwykle inspirująco opowiedział o swoich doświadczeniach i przemyśleniach związanych z edukacją. Następnie słuchacze mogli odwołać się do jego słów i podzielić się własną opinią. W Bielsku-Białej za to przy pomocy Łukasza Korzeniowskiego (założyciel Stowarzyszenia Umarłych Statutów) i psychologa Mikołaja Zmełty przeprowadziliśmy warsztaty, podczas których porozmawialiśmy o faktycznych możliwościach zmian w polskich szkołach.  W trakcie realizacji projektu zmieniłyśmy jednak cel naszego działania i skupiłyśmy się na zbliżających się wyborach parlamentarnych 2023, w kontekście obywatelskiego zaangażowania młodzieży i udziału w wyborach. Impulsem do zmiany i chęci działa w tym obszarze był poniższy artykuł OKO.press: https://oko.press/najstarsi-zdecyduja-o-wyniku-wyborow-sa-zmobilizowani-sondaz

Co udało nam się osiągnąć

  • przeprowadziłyśmy ankietę dotyczącą udziału w wyborach wśród 359 młodych osób, która pokazała ogromne zainteresowanie tym tematem oraz najczęstsze problemy z nim związane;
  • przeprowadziłyśmy rozmowę z naszymi aktywnymi rówieśnikami, dzięki czemu ich inspirujące głosy o ważności głosowania mogą trafić do większej liczby odbiorców: https://open.spotify.com/episode/5DqW47gAXxt2nUgGslDzCm?si=OxNW18wIQxa4teGEwBb35g&context=spotify%3Ashow%3A63WKG1LWJxzjdu2sN7uxby&fbclid=IwAR01rm1pzUwSDrDqsSBi5l9FYIgB1DJeyIHsr8NcwFqAFkJrO-XZI8yd1ik&nd=1;
  • podjęłyśmy współpracę z niesamowitą graficzką Moniką Srogą, która przygotowała dla nas wiele cudownych grafik. Efekty tej współpracy to plakaty, naklejki i torby, które rozwiesiłyśmy w naszym mieście i dalej będziemy dystrybuować do innych miejsc i organizacji;
  • miałyśmy możliwość poznać wiele ciekawych osób i przeprowadzić niezliczone rozmowy, które zainspirowały nas do działania (obecnego i przyszłego);
  • wzięłyśmy udział w zjazdach Generation Change, podczas których poznałyśmy nieodkryte przez nas wcześniej tematy związane z mindfulness, poznawaniem własnych granic, pracą z innymi osobami oraz działaniem zgodnie z naszą rolą w grupie;
  • przede wszystkim nauczyłyśmy się bardzo dużo! Doświadczenie, które nabyłyśmy podczas pracy w tym wspaniałym przedsięwzięciu (oczywiście poza efektami, które mamy nadzieję zobaczyć w trakcie i po naszej kampanii) będzie towarzyszyło nam przez długie lata i wykorzystamy je w wielu sytuacjach;
  • lepiej poznałyśmy siebie. Wiemy, jak radzimy sobie w poszczególnych rolach i sytuacjach, jakie zadania są dla nas idealne i w czym odnajdujemy się najlepiej. Ten bagaż doświadczeń posłużył nam nie tylko przy zaspokajaniu naszej (ogromnej) potrzeby zmieniania świata na lepsze, ale wpłynie również na to, jakich zadań podejmiemy się w przyszłości;
  • nauczyłyśmy się, że nie można się poddawać! Z każdego projektu, działania i pomysłu należy wyciągać wnioski. Dowiedziałyśmy się, że przyciągnięcie nawet garstki osób to nie lada sukces i uważamy, że wpływając nawet na najbliższe otoczenie w końcu osiągniemy długofalowe rezultaty. 

Trudności w czasie kampanii

Zauważyłyśmy, jak trudno dotrzeć do naszych rówieśników i zmotywować ich do działania. Czasami musiałyśmy poświęcać bardzo dużo energii na namawianie innych do wspólnego działania/uczestnictwa w wydarzeniach. Nie zawsze nasz cel był dobrze rozumiany, czasami rozmowa schodziła na zupełnie inne tory i ciężko było samodzielnie zapanować nad tym, aby wysnuć odpowiednie wnioski. 

 

Wnioski

Edukacja to temat, w którym w Polsce ciężko cokolwiek obecnie zmienić. Jest wiele niesamowitych osób działających w tym temacie, które możemy wspierać i obserwować, podejmując z nimi wspólne działania. 

Wnioski co do aktywności młodzieży w wyborach zobaczymy dopiero później, lecz zaskakująco wiele młodych osób w naszym otoczeniu stara się szukać informacji dotyczących przebiegu wyborów i interesuje się kandydatami_kami. Jest jednak dalej druga grupa osób, która nie jest zupełnie zainteresowana tym tematem – z powodu poczucia braku wpływu (jeden głos nie ma znaczenia), braku wiedzy na ten temat lub po prostu braku potrzeby wskazywanej ze strony rodziców, mentorów czy social mediów. naszą kampanią starałyśmy się zmienić ich sposób myślenia i pokazać, że każdy głos ma super moc i warto z niego skorzystać 15 października 2023 roku.

WARSZAWO MOJA WARSZAWO | 2024

WARSZAWO MOJA WARSZAWO | 2024

FESTIWAL O BYCIU RAZEM
15-17 listopada 2024

Dowiedz się więcej