Fundacja Fala Nowej Kultury
Spójrz na siebie


Założeniem naszej kampanii była realizacja przeznaczonych dla młodzieży, ciałopozytywnych TikToków, które miały zostać opublikowane na należącym do nas profilu SPÓJRZ NA SIEBIE. Podczas kilkumiesięcznej działalności na TikToku zauważyłyśmy, że w aplikacji brakuje materiałów w języku polskim mówiących o samoakceptacji. Postanowiłyśmy razem z podopiecznymi Fundacji przygotować ciałopozytywne TikToki i regularnie je udostępniać, aby nasz profil trafił do nastoletnich odbiorców. O rozpoczęciu kampanii poinformowałyśmy na Facebooku i Instagramie.

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

Okres 03.04-31.05.2023 poświęciłyśmy na zbieranie pomysłów i wspólne omówienie koncepcji naszej kampanii. Zdecydowałyśmy się na trzy rodzaje filmów:

  • osobiste historie osób uczestniczących w nagraniach, dotyczące ich drogi do akceptacji swojego ciała oraz doznawanych trudności na tle zdrowia psychicznego,
  • filmy powstające na bieżąco pod trendujące dźwięki na TikToku,
  • autorskie filmy dotyczące ciałopozytywności, których scenariusze opracowała Natalia Olechnowicz.

Dnia 01.06.2023 wspólnie z zaproszonymi nastolatkami zrealizowałyśmy nagrania w ONEGOG Studio w Gdańsku. Efektem było 15 filmików, z czego aż 7 zostało usuniętych przez TikToka. Uzasadnieniem wycofania nagrań było naruszenie standardów społeczności i rzekome promowanie przez nas samobójstwa poprzez pokazywanie osoby z widocznymi bliznami po samookaleczaniu. Przed usunięciem filmików, TikToki zdobywały ogromne zasięgi (niektóre sięgające 100 tys. wyświetleń) i wywoływały dyskusję wśród obserwujących. Najwięcej komentarzy wywoływał filmik przedstawiający grubą nastolatkę. Ilość fatfobicznych komentarzy oraz oceniających jej stan zdrowia spowodował, że zablokowałyśmy możliwość komentowania w obawie o jej zdrowie psychiczne.

Kolejnym rezultatem kampanii była łączna liczba osób obserwujących profil SPÓJRZ NA SIEBIE – 835 osoby, wzrost o 498 osób od startu kampanii (stan na dzień 31.07.2023).

Co dobrego wydarzyło się w czasie kampanii?

  • Mogłyśmy zaprosić naszą młodzież do kolejnego projektu, udzielić jej głosu w ważnej dla nich sprawie i wspólnie spędzić czas. 
  • Nasz ciałopozytywny przekaz dotarł do nowych osób.
  • Otrzymałyśmy wiele pozytywnych komentarzy od obserwujących nas osób. Często osoby te w konstruktywny sposób odpowiadały na hejt, który miał miejsce pod niektórymi filmikami.

Trudności w realizacji kampanii.

  • Negatywne komentarze, w szczególności pod TikTokami dotyczącymi owłosienia na ciele oraz wagi.
  • Hejt wobec osób występujących na TikTokach oraz nasza obawa o ich samopoczucie. Byłyśmy w stałym kontakcie z osobami z nagrań, zaoferowałyśmy im także pomoc psychologiczną w razie potrzeby oraz możliwość natychmiastowego usunięcia filmików.
  • Brak możliwości przywrócenia TikToków wycofanych przez aplikację. Decyzję o usunięciu filmików powodował algorytm i nie miałyśmy żadnej możliwości odwołania. W szczególności realizację kampanii utrudniał nam fakt, że usunięto filmy z największą ilością wyświetleń.

Wnioski

  • Ciałopozytywność nadal jest tematem niezrozumiałym, który wymaga tłumaczenia podstawowych założeń. Z drugiej strony, coraz więcej młodych ludzi (np. tych, którzy postanowili zaobserwować nasz profil w trakcie kampanii) interesuje się tym tematem.
  • Obecnie TikTok nie jest odpowiednią platformą do edukowania o zdrowiu psychicznym i samoakceptacji. Powołując się na bezpieczeństwo społeczności, system automatycznie odrzuca niektóre treści, nie ma też możliwości odwołania się od jego decyzji. Jednocześnie publikowanie na TikToku jest niezbędne, by docierać do młodych ludzi.
WARSZAWO MOJA WARSZAWO | 2024

WARSZAWO MOJA WARSZAWO | 2024

FESTIWAL O BYCIU RAZEM
15-17 listopada 2024

Dowiedz się więcej