osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej

GRUPA ETC | cześć druga


osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej
osoby w białych fartuchach trzymają naczynia w sali wykładowej

Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury Krytyki Politycznej w Warszawie
6 października 2023
od godz. 18
wstęp wolny

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej
PROGRAM:
RE//MIX: Opery Fluxusu
Historia fluxusowych oper to historia prowokacji oraz przerwanych wykonań, w których kluczową rolę odgrywają podpalone pulpity, hipokryzja moralna oraz zdjęcie zakrwawionego Josepha Beuysa. Choć wielu twórców związanych z Fluxusem tytułowało swoje prace mianem „opery”, w realizacji Re//mix: Opery Fluxusu wykorzystane zostały trzy prace, które problematyzują kluczowe aspekty operowego spektaklu: „Opera” Emmetta Williamsa tematyzująca czas przedstawienia, „Opera” Ericka Andersena podejmująca kwestię przestrzeni oraz „Opera Sextronique” Nam June Paika odnosząca się do mizoginistycznego erotyzmu stojącego u podstaw estetyki klasycznej opery. Te trzy elementy zostały zdekonstruowane w autorskim remiksie zrealizowanym w roku 2013 w ramach zorganizowanego w KOMUNIE//Warszawa cyklu RE//MIX OPERA, którego kuratorem był Michał Libera. Cyklowi przyświecało hasło „wyczerpanie”.
RE//MIX: Emmett Williams, „Opera” / Nam June Paik, „Opera Sextronique” / Erik Andersen „Opera”: Rejestracja (1:30:11)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Agata Dyczko, Natalia Grądzka, Ewa Kozik, Paula Krzysztofik, Jan Małkowski, Antoni Michnik, Paulina Oknińska, Ania Płonka, Jowita Prokop, Klaudia Rachubińska, Radosław Sirko, Krzysztof Sokół, Agnieszka Strzeżek, Beata Szulęcka
Realizacja video: Szymon Durek
Wizualizacje i materiały dodatkowe (3:42:32)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Agata Dyczko, Paula Krzysztofik, Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Krzysztof Sokół
Realizacja: Ania Płonka, Krzysztof Sokół
Wykład z chemii. Koncert utworów George’a Brechta (39:09)
Rejestracja koncertu partytur George’a Brechta – chemika i kompozytora związanego z Fluxusem, jednego z najważniejszych uczniów Johna Cage’a – zrealizowanego w czerwcu 2017 roku podczas 15 edycji festiwalu Survival, której tematem było „Rozwarstwienie”. Koncert – wykorzystujący zarówno potencjał zjawisk dźwiękowych zawartych w utworach Brechta, jak i szczególne właściwości akustyczne przestrzeni modernistycznej auli – odbył się w sali wykładowej nieczynnego Audytorium Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Antoni Michnik, Ania Płonka, Klaudia Rachubińska, Maciej Ratajski, Agnieszka Szostakiewicz
Wizualizacje: Ania Płonka, Krzysztof Sokół
Realizacja video: Maciej Ratajski
Realizacja dźwięku: Czarny Latawiec
Nadużycia: serial internetowy (16:21+21:37+20:02+19:00=1:19:00)
Czy koncert na siedem osób, naturalny neutrdrom, 28 poduszek, czworo wykładowców, zachód słońca, 25 litrów helu, cztery ciężarówki ciężkiego sprzętu nagłośnieniowego i pirotechnika to nadużycie? Jesienią 2019 roku z okazji 50-lecia Sympozjum Wrocław ’70 z inicjatywy Muzeum Współczesnego Wrocław zaplanowana została interpretacja partytury „Koncert na 28 poduszek i zachód słońca” Jerzego Rosołowicza, której wykonanie powszechnie uważane jest za niemożliwe. Nieoczekiwane zwroty akcji, jakie przyniósł rok 2020, doprowadziły do radykalnej rewizji pierwotnych planów: efektem próby realizacji niemożliwej partytury w niemożliwych okolicznościach stał się pandemiczny serial internetowy poświęcony zmaganiom z losem, konceptualizmem, przypadkiem, latającymi poduszkami oraz tekstową partyturą.
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Edka Jarząb, Kornelia Kiszewska, Antoni Michnik, Ania Płonka, Klaudia Rachubińska, Krzysztof Sokół, Agnieszka Szostakiewicz
Montaż: Ania Płonka
Jesteśmy otwarci na współpracę z biznesem (1:00)
Zapis akcji solidarnościowej wykonanej w Sopocie w 2017 roku. Działanie było odpowiedzią na pozwy grożące ze strony władz Akademii Sztuk Pięknych i spółki Dekada dwóm studentkom Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP. Agata Grabowska i Olga Rusinek pod opieką Dawida Radziszewskiego zorganizowały wystawę w zamykanej przez władze uczelni kultowej Klubojadalni Eufemia. Na stanowiącej część cyklu „Podstawy Wystawiennictwa” wystawie kuratorki skrytykowały pomysł przekształcenia Eufemii w sklep z pamiątkami, urządzając tam własny sklep z pamiątkami. Znalazły się w nim miniaturowe kopie i parodie rzeźb stworzonych przez rektora akademii, Adama Myjaka, na zamówienie sieci galerii handlowych. Pod naciskiem oskarżeń o bezprawne wykorzystanie znaku towarowego, wykonane przez młode artystki i artystów rzeźby zostały zakryte pustymi paczkami po czipsach.
Grupa ETC wystąpiła w składzie: ¯\_(ツ)_/¯
Realizacja: być może kiedyś ustalimy kto 😉
Kurort Miejski Warszawa / Transkaukazja 2015
Materiały powstałe w ramach projektu Basen Społeczny / Kurort Miejski Warszawa zrealizowanego podczas festiwalu Transkaukazja w roku 2015 na basenach przy ul. Inflanckiej. „Spacer dźwiękowy” stanowi rejestrację działań warsztatowych eksplorujących pejzaż dźwiękowy ośrodka i badających lokalne struktury dźwiękowe. „Jezioro szczęścia” to część instalacji site-specific, inspirowanej audiosferą i historią oralną Ośrodka Inflancka – w tym lokalną miejską legendą o teledysku rzekomo zrealizowanym na basenie przez nieznaną poprockową artystkę na przełomie lat 80. i 90. W trakcie działania instalacji jeden z pracowników potwierdził, że nakręconym na terenie ośrodka teledyskiem był „Płomień z nieba” Bajmu.
Spacer dźwiękowy i struktury znalezione (5:34)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Antoni Michnik, Anna Płonka, Maciej Ratajski, Krzysztof Sokół, Agnieszka Szostakiewicz
oraz: Vardan Harutyunyan, Kamil Niedziałek, Anna Czaban, Witek Hebanowski i inni
Realizacja: Maciej Ratajski
Jezioro szczęścia (4:19)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Agnieszka Szostakiewicz
Realizacja: Maciej Ratajski
Cellar Song for Five Computer Voices (13:49)
Realizacja: Maciej Ratajski
Three Songs About Words (1:00)
Realizacja: Maciej Ratajski
Bingo Fakapów – start 19:30
Pokaz archiwaliów, które nigdy nie widziały światła dziennego: materiały przygotowane na potrzeby niezrealizowanych i niedokończonych projektów, odrzucone wnioski, pomysły „do szuflady”, działania bez budżetu, nagrania wernakularne i inne atrakcje.
osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej

Grupa ETC
Jesteśmy grupą reserchersko–artystyczną, zajmującą się tradycją artystyczną neo-awangard, muzyki eksperymentalnej oraz sztuki intermedialnej. Grupa powstała w roku 2009, jej skład jest płynny, otwarty na nowe znajomości oraz konkretne działania. Współpracujemy z różnymi instytucjami i w zależności od profilu danej instytucji przygotowujemy zdarzenia o charakterze naukowym, popularyzatorskim, bądź artystycznym, starając się łączyć te perspektywy. Organizowały_liśmy koncerty, warsztaty, gry miejskie, cykle wykładów performatywnych, sesje naukowe. Tworzyły_liśmy instalacje dźwiękowe (Bunkier Sztuki), remix opery (Komuna // Warszawa) a nawet serial internetowy (Muzeum Współczesne Wrocław). Wykonywały_liśmy i reinterpretowały_liśmy utwory muzyki nowej i eksperymentalnej w ramach licznych festiwali (m.in. Fluxus Festivalis, Warszawska Jesień, Survival, Musica Privata, Mikrofestiwal, WarSoVie, Festiwal Muzyki Teatralnej, Intereference). Wiosną 2012 przygotowały_liśmy Dzień z Fluxusem w Nowym Wspaniałym Świecie w ówczesnej siedzibie Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego, a jesienią 2014 roku wydały_liśmy nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej książkę Narracje – Estetyki – Geografie. Fluxus w trzech aktach. Natomiast w roku akademickim 2014-2015 zrealizował_liśmy cykl wykładów performatywnych Fluxus: Awangarda? Polityka! w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

grupa kobiet w koszulach ze sztucznymi penisami
osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej
WARSZAWO MOJA WARSZAWO | festiwal o byciu razem

WARSZAWO MOJA WARSZAWO | festiwal o byciu razem

zobacz dokumentację edycji z roku 2024

Dowiedz się więcej