ENG
Kem School 2025 + “Freaky Belladonnas: Permission, Risk and Movement in Electronic Music” by softchaos
PL
Kem Szkoła 2025 + softchaos “Freaky Belladonnas: Permission, Risk and Movement in Electronic Music”
Organizator/ka: Kem
ENG
Kem School 2025 + “Freaky Belladonnas: Permission, Risk and Movement in Electronic Music” by softchaos
PL
Kem Szkoła 2025 + softchaos “Freaky Belladonnas: Permission, Risk and Movement in Electronic Music”
Organizator/ka: Kem
ENG
polish version below
How is the ecosystem of experimentation within the arts classed, racialised and gendered? What is the relationship between experimentation and queerness? How has the culture of electronic music excluded the politicised motion of the radical black tradition which generated it? Who is allowed to be experimental?
In its exploration of radical educational methodologies, Kem School seeks to foster experimental forms of knowledge production and dissemination. Exploring what new ideas, relationalities and frameworks can emerge when we re-arrange the elementary forms and gestures of communication – this is how we understand an experimental practice. As part of Kem School 2025, we have invited softchaos – musician and scholar, to share a new iteration of their ongoing research project in the form of a performative lecture. In doing so, they will draw on this idea of experimentality while simultaneously complexifying and situating it within a black critique of modernity.
Part sonic experimentation, part academic cross-section, Freaky Belladonnas is situated between considerations of the aesthetics of the black radical tradition and the affective politics of sound. Through a nuanced, personal approach to the material history of musical experimentation, softchaos reasserts the need to find new choreographies of experiencing bodies. This performative lecture marks a conscious engagement with and re-arrangement of the academic lecture format, mirroring the radical shifts applied by black artists to the cultural canon.
Place: ul. Jasna 10/3
Date & Time: 3.09, 19:00 – 20:30
Language: English
in case of any questions, please don’t hesitate to reach out at [email protected]
Kem School is co-financed by the City of Warsaw
Kem School 2025 is supported by the British Council under the UK/Poland Season 2025
Goethe Institut is a partner of the project
grafika: Marcjanna Plebańczyk
PL
Do jakiego stopnia możliwość eksperymentowania w sztuce uwikłana jest w koncepcje klasy, rasy i płci? Jakie są związki między eksperymentalnością a queerowością? W jaki sposób kultura muzyki elektronicznej wykluczyła politycznie radykalną czarną tradycję, która ją wygenerowała? Komu jest dane eksperymentować?
W ramach Kem Szkoły dążymy do wspierania eksperymentalnych form tworzenia i rozpowszechniania wiedzy. Jako eksperymentalne rozumiemy takie praktyki, które wytwarzają nowe relacje, ramy i idee poprzez ingerencję w podstawowe formy i gesty komunikacji. W tym roku zaprosiliśmy softchaos – osobę artystyczną i badawczą, do podzielenia się nową iteracją ich projektu akademicko-dźwiękowego, w formie performatywnego wykładu. Praca ta, przygotowana pod kontekst Kem Szkoły, przyjrzy się koncepcji eksperymentalności, sytuując ją wobec czarnej krytyki nowoczesności.
Freaky Belladonnas, będące po części eksperymentem dźwiękowym, a po części teoretycznym wykładem, stanowi rozważanie na temat estetyki radykalnej, czarnej tradycji artystycznej oraz afektywnej polityki dźwięku. Przez zniuansowane, osobiste podejście do materialnych historii muzyki eksperymentalnej, softchaos ponownie podkreśla potrzebę wypracowania nowych choreografii doświadczania ciała. Poprzez świadomą polemikę z tradycyjnymi formami przekazu ich wykład performatywny przybliży oraz odzwierciedli radykalny wpływ czarnych artystów na rozwinięcie kanonu artystycznego.
Miejsce: ul. Jasna 10/3
Data i Godzina: 3.09, 19:00 – 20:30
Język: angielski
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu pod adresem [email protected]
Dzień z życia ukraińskiej aktorki.
Warszawa uszami migrantki.
scenariusz, montaż, reżyseria:
Oksana Cherkashyna
Marcin Lenarczyk
Wojtek Zrałek-Kossakowski