WARSZAWO, MOJA WARSZAWO | biogramy

Eugenia BalakirevaЯўгенія Балакірава
Była studentka Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki, kierunek reżyseria teatru lalek. Reżyserka czytań performatywnych na bazie Centrum Dramaturgii Białoruskiej w latach 2018- 2020. Odeszła ze studiów białoruskich z powodu sytuacji politycznej w 2020 roku, a 2021 roku przeprowadziła się do Polski. Pierwszy jej dramat opisujący jej trudną relacje rodzinną w kompilacji z obecnym tematem politycznym był opublikowany w rosyjskim magazynie „sztuka kino” w 2021 roku, w numerze poświęconym protestom białoruskim. Obecnie jest studentką 3. roku Wydziału Reżyserii Dramatu na Akademii Sztuk Teatralnych, kierunek dramaturgia. Wyreżyserowała czytanie performatywne białoruskiego dramatu „Morze Kristiny” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Asystentka Michała Borczucha w pracy nad spektaklem dyplomowym AST „Anioły w Ameryce”. Dostała nagrodę 2. stopnia w konkursie magazynu Kontakt „Pamiętniki uchodźcze”.

Michał Borczuch
Reżyser teatralny i filmowy. W teatrze zaczął od adaptacji klasyki literatury, takich jak „Werter”, „Lulu”, „Leonce i Lena” czy „Faust”. Później, pracując z osobami autystycznymi, niewidomymi i dziećmi z domu dziecka, wprowadzał do teatru co raz bardziej dokumentalne przestrzenie. Eksperymentując i wychodząc poza przyzwyczajenia publiczności teatralnej. W ostatnich latach koncentruje się na budowaniu i opowiadaniu osobistych, historii, swoich i aktorów z którymi regularnie pracuje. Jak we spektaklach: „Wszystko o mojej matce” (2016), „Zew Cthulhu” (2017), „Żaby” (2018), czy „Kino moralnego niepokoju” (2019). Od czasu do czasu powraca do wielkich narracji, jak w „Apokalipsie” (2014) przywołującej postać Fallaci i Pasoliniego lub w „Mojej walce” (2017) swobodnej i osobistej adaptacji wielotomowej powieści Karl Ove Knausgaard. Ostatnie jego premiery to „Przemiany”  (2021)  z udziałem warszawskiej i bydgoskiej młodzieży oraz „Mieszkanie na Uranie” (2022) wg esejów Paula B. Preciado. Wielokrotnie nagradzany w Polsce. Laureat Pasportu Polityki w kategorii Teatr w 2018 roku. Pracuje także za granicą w Polsce (Dusseldorf, Lubljana, Berlin, Monachium).

Noums Dembele
Noums Dembele jest muzykiem, multi-instumentalistą, grającym Muzykę Mandingo z Afryki Zachodniej. Urodził się w Djibasso w północno-zachodnim Burkina Faso w Afryce Zachodniej. Od 2018 r. mieszka w Warszawie. Od 2009 r. gra głównie na korze – typowej zachodnioafrykańskiej harfie, tj. instrumencie silnie związanym z tradycją Mandinka. Gra także na N’goni, jak i balafonie. Pochodzi z rodziny Griotów („niosących tradycję”), z pokolenia na pokolenie przekazujących ustnie tradycyjną poezję i muzykę. Noums jest samoukiem, który doskonalił przez lata swój warsztat, robiąc postęp zarówno w komponowaniu własnych utworów, jak i grając na różnych tradycyjnych instrumentach, sławiąc muzykę Mandingo. Sam jest także poetą i kompozytorem, gdyż dotychczasowe doświadczenie życiowe nauczyło go tego, że muzyka emituje pozytywne wibracje, które kojąco działają na odbiorców, dając im „muzyczną ekstazę”.

Christina Eshakكريستينا اسحاق
Ukończyła kierunek śpiew solowy na Wyższym Instytucie Muzycznym w Damaszku oraz na Akademii Muzycznej w Krakowie. Ma na koncie wykonanie ról operowych: Barbarina (W.A. Mozart, Wesele Figara), Belinda (H. Purcell, Dydona i Eneasz), Serpina (G.B. Pergolesi, La serva padrona), Atalanta (G.F. Händel, Xerxes). Nagrywała piosenki do arabskich wersji kreskówek m. in. dla Disney Channel i Cartoon Network. Uczestniczyła w różnorodnych wokalnych konkursach mistrzowskich i warsztatach studenckich. Jako solistka koncertowała z większymi i mniejszymi orkiestrami w wielu krajach Europy, a także w operach w Syrii i Jordanii. Wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną występowała w operze w Algierii. W Polsce brała udział w projekcie z Grzegorzem Turnauem. Zajmuje się działalnością pedagogiczną, uczyła śpiewu m. in. w Wyższym Instytucie Muzycznym w Damaszku. Certyfikowana instruktorka jogi oraz techniki Soma Breath.

Katarzyna Górna
Jedna z najważniejszych przedstawicielek sztuki krytycznej – pokolenia artystów, którzy w latach 90. XX wieku kwestionowali polską rzeczywistość transformacyjną i przepracowywali tabu obyczajowe i polityczne, podejmując przemilczane kwestie społeczne. Absolwentka „Kowalni”, słynnej pracowni rzeźby Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP. Autorka instalacji, rzeźb, wideo i filmów. Twórczość Górnej skupia się na perspektywie kobiecego spojrzenia i obrazach funkcjonowania kobiet w kulturze. Artystka związana z Krytyką Polityczną, współzałożycielka Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej.

Martina Kuzmanović
Urodzona w Belgradzie serbska poetka i pisarka. Autorka książek Ovo telo je hotelVan sezone. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Lubi figi, morze i słońce. Ostatnio przygotowała zbiór poezji pod redakcją Zvonko Karanovicia, który ukazał się się nakładem „Enclavy”.

Diana Lelonek
Absolwentka wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2014), gdzie ukończyła też Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie, doktorat w zakresie sztuk wizualnych (2019). W swoich pracach odnosi się do relacji ludzkiego i innych gatunków, redefinicji pojęcia Natury. Używa różnych mediów od fotografii, obiektów, instalacji dźwiękowych, wideo po zielarstwo i przetwórstwo owoców. Laureatka nagród m.in. Paszport Polityki (2019), Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart (2018), Show Off na Miesiącu Fotografii w Krakowie (2014), ReGeneration 3 w Musée de l’Elysée w Szwajcarii (2014), Nominacja do Talentów Trójki (2017), Nominacja do Grand Prix Fotofestiwal (2018). Swoje prace pokazywała m.in. na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej RIBOCA, Ryga; The Edith-Russ-Haus gallery, Oldenburg; Culturescapes Festival, Bazylea; w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski; Galerii Arsenał, Białystok; Le Musée de l’Elysée, Lozanna; MOCAK, Kraków; Miesiąc Fotografii w Krakowie; Temporary Gallery, Kolonia; Museo Amparo, Meksyk; Tokio Photographic Art Museum; Tallin Art Hall; WRO Biennale.

Dina Leonova (DINKA) Дзіна Ляонава (ДЗІНКА)
DINKA to białoruska artystka mieszkająca w Warszawie. W 2011 roku Dina uzyskała tytuł magistra architektury w Mińsku i przez rok pracowała jako architektka w Moskwie. W 2013 roku Dina wróciła do Mińska i zajęła się pracą jako graficzka oraz wychowywaniem dziecka. Od 2015 roku DINKA zajmuje się konsekwentnie malarstwem akwarelowym, pomimo zobowiązań zawodowych i radykalnych zmian życiowych: przymusowej emigracji z Białorusi ze względu na sytuację polityczną w 2021 roku, przeprowadzki do Kijowa i późniejszej ewakuacji do Warszawy w 2022 roku.

Maria Martos Марія Мартос
Nauczycielka tańca współczesnego, improwizacji tanecznej, praktyk performatywnych i cielesnych dla dzieci i dorosłych. Współorganizatorka szkoły tańca dla dzieci „Cheloveki” z siedzibą w Kijowie. Organizatorka różnych interdyscyplinarnych laboratoriów, łączących taniec z różnymi formami sztuki, jak rysunek, architektura, rzeźba, literatura, muzyka itd. Organizatorka letnich szkół tańca dla dzieci oraz edukacyjnych projektów tanecznych dla dorosłych. Tancerka, performerka.

Olga Mysłowska
Wokalistka, kompozytorka, songwriterka i tłumaczka, pracująca na styku muzyki, teatru i performansu. Jako śpiewaczka (sopran) specjalizowała się w wykonawstwie muzyki barokowej, obecnie jest związana z warszawską sceną muzyki alternatywnej i wytwórnią Requiem Records. Razem z Danielem Pigońskim gra w zespole Polpo Motel. Współpracowała m.in. z Warszawską Orkiestrą Rozrywkową, Raphaelem Rogińskim (z którym nagrała współczesne wersje utworów Henry’ego Purcella), Patrykiem Zakrockim, Michałem Pepolem, Marcinem Maseckim, Pawłem Szamburskim. Tworzy muzykę teatralną i występowała w spektaklach w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, Marty Górnickiej, Marcina Libera, Marty Ziółek, Tomasza Cymermana, Pawła Świątka, Łukasza Kosa i Grzegorza Laszuka. Tłumaczy komiksy i filmy.

Raphael Rogiński
Gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologie i etnomuzykologie. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność. Z tych poszukiwań wynikają liczne projekty których jest liderem.

Hubert Zemler
Perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Współpracował między innymi z Felixem Kubinem (tworzą wspólnie duet CEL), Toddem Bartonem, Jonem Gibsonem, Evanem Ziporynem, Gyanem Rileyem, Johnem Tilbury, Agusti Fernandezem, Wacławem Zimplem (trio LAM), Piotrem Kurkiem (Piętnastka), Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina, Zvanai), Piotrem Bukowskim (duet “Opla”), zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble oraz grupą Mitch&Mitch.

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej