osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej

GRUPA ETC | cześć druga


osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej
osoby w białych fartuchach trzymają naczynia w sali wykładowej

Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury Krytyki Politycznej w Warszawie
6 października 2023
od godz. 18
wstęp wolny

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej
PROGRAM:
RE//MIX: Opery Fluxusu
Historia fluxusowych oper to historia prowokacji oraz przerwanych wykonań, w których kluczową rolę odgrywają podpalone pulpity, hipokryzja moralna oraz zdjęcie zakrwawionego Josepha Beuysa. Choć wielu twórców związanych z Fluxusem tytułowało swoje prace mianem „opery”, w realizacji Re//mix: Opery Fluxusu wykorzystane zostały trzy prace, które problematyzują kluczowe aspekty operowego spektaklu: „Opera” Emmetta Williamsa tematyzująca czas przedstawienia, „Opera” Ericka Andersena podejmująca kwestię przestrzeni oraz „Opera Sextronique” Nam June Paika odnosząca się do mizoginistycznego erotyzmu stojącego u podstaw estetyki klasycznej opery. Te trzy elementy zostały zdekonstruowane w autorskim remiksie zrealizowanym w roku 2013 w ramach zorganizowanego w KOMUNIE//Warszawa cyklu RE//MIX OPERA, którego kuratorem był Michał Libera. Cyklowi przyświecało hasło „wyczerpanie”.
RE//MIX: Emmett Williams, „Opera” / Nam June Paik, „Opera Sextronique” / Erik Andersen „Opera”: Rejestracja (1:30:11)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Agata Dyczko, Natalia Grądzka, Ewa Kozik, Paula Krzysztofik, Jan Małkowski, Antoni Michnik, Paulina Oknińska, Ania Płonka, Jowita Prokop, Klaudia Rachubińska, Radosław Sirko, Krzysztof Sokół, Agnieszka Strzeżek, Beata Szulęcka
Realizacja video: Szymon Durek
Wizualizacje i materiały dodatkowe (3:42:32)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Agata Dyczko, Paula Krzysztofik, Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Krzysztof Sokół
Realizacja: Ania Płonka, Krzysztof Sokół
Wykład z chemii. Koncert utworów George’a Brechta (39:09)
Rejestracja koncertu partytur George’a Brechta – chemika i kompozytora związanego z Fluxusem, jednego z najważniejszych uczniów Johna Cage’a – zrealizowanego w czerwcu 2017 roku podczas 15 edycji festiwalu Survival, której tematem było „Rozwarstwienie”. Koncert – wykorzystujący zarówno potencjał zjawisk dźwiękowych zawartych w utworach Brechta, jak i szczególne właściwości akustyczne przestrzeni modernistycznej auli – odbył się w sali wykładowej nieczynnego Audytorium Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Antoni Michnik, Ania Płonka, Klaudia Rachubińska, Maciej Ratajski, Agnieszka Szostakiewicz
Wizualizacje: Ania Płonka, Krzysztof Sokół
Realizacja video: Maciej Ratajski
Realizacja dźwięku: Czarny Latawiec
Nadużycia: serial internetowy (16:21+21:37+20:02+19:00=1:19:00)
Czy koncert na siedem osób, naturalny neutrdrom, 28 poduszek, czworo wykładowców, zachód słońca, 25 litrów helu, cztery ciężarówki ciężkiego sprzętu nagłośnieniowego i pirotechnika to nadużycie? Jesienią 2019 roku z okazji 50-lecia Sympozjum Wrocław ’70 z inicjatywy Muzeum Współczesnego Wrocław zaplanowana została interpretacja partytury „Koncert na 28 poduszek i zachód słońca” Jerzego Rosołowicza, której wykonanie powszechnie uważane jest za niemożliwe. Nieoczekiwane zwroty akcji, jakie przyniósł rok 2020, doprowadziły do radykalnej rewizji pierwotnych planów: efektem próby realizacji niemożliwej partytury w niemożliwych okolicznościach stał się pandemiczny serial internetowy poświęcony zmaganiom z losem, konceptualizmem, przypadkiem, latającymi poduszkami oraz tekstową partyturą.
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Edka Jarząb, Kornelia Kiszewska, Antoni Michnik, Ania Płonka, Klaudia Rachubińska, Krzysztof Sokół, Agnieszka Szostakiewicz
Montaż: Ania Płonka
Jesteśmy otwarci na współpracę z biznesem (1:00)
Zapis akcji solidarnościowej wykonanej w Sopocie w 2017 roku. Działanie było odpowiedzią na pozwy grożące ze strony władz Akademii Sztuk Pięknych i spółki Dekada dwóm studentkom Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP. Agata Grabowska i Olga Rusinek pod opieką Dawida Radziszewskiego zorganizowały wystawę w zamykanej przez władze uczelni kultowej Klubojadalni Eufemia. Na stanowiącej część cyklu „Podstawy Wystawiennictwa” wystawie kuratorki skrytykowały pomysł przekształcenia Eufemii w sklep z pamiątkami, urządzając tam własny sklep z pamiątkami. Znalazły się w nim miniaturowe kopie i parodie rzeźb stworzonych przez rektora akademii, Adama Myjaka, na zamówienie sieci galerii handlowych. Pod naciskiem oskarżeń o bezprawne wykorzystanie znaku towarowego, wykonane przez młode artystki i artystów rzeźby zostały zakryte pustymi paczkami po czipsach.
Grupa ETC wystąpiła w składzie: ¯\_(ツ)_/¯
Realizacja: być może kiedyś ustalimy kto 😉
Kurort Miejski Warszawa / Transkaukazja 2015
Materiały powstałe w ramach projektu Basen Społeczny / Kurort Miejski Warszawa zrealizowanego podczas festiwalu Transkaukazja w roku 2015 na basenach przy ul. Inflanckiej. „Spacer dźwiękowy” stanowi rejestrację działań warsztatowych eksplorujących pejzaż dźwiękowy ośrodka i badających lokalne struktury dźwiękowe. „Jezioro szczęścia” to część instalacji site-specific, inspirowanej audiosferą i historią oralną Ośrodka Inflancka – w tym lokalną miejską legendą o teledysku rzekomo zrealizowanym na basenie przez nieznaną poprockową artystkę na przełomie lat 80. i 90. W trakcie działania instalacji jeden z pracowników potwierdził, że nakręconym na terenie ośrodka teledyskiem był „Płomień z nieba” Bajmu.
Spacer dźwiękowy i struktury znalezione (5:34)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Antoni Michnik, Anna Płonka, Maciej Ratajski, Krzysztof Sokół, Agnieszka Szostakiewicz
oraz: Vardan Harutyunyan, Kamil Niedziałek, Anna Czaban, Witek Hebanowski i inni
Realizacja: Maciej Ratajski
Jezioro szczęścia (4:19)
Grupa ETC wystąpiła w składzie: Agnieszka Szostakiewicz
Realizacja: Maciej Ratajski
Cellar Song for Five Computer Voices (13:49)
Realizacja: Maciej Ratajski
Three Songs About Words (1:00)
Realizacja: Maciej Ratajski
Bingo Fakapów – start 19:30
Pokaz archiwaliów, które nigdy nie widziały światła dziennego: materiały przygotowane na potrzeby niezrealizowanych i niedokończonych projektów, odrzucone wnioski, pomysły „do szuflady”, działania bez budżetu, nagrania wernakularne i inne atrakcje.
osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej

Grupa ETC
Jesteśmy grupą reserchersko–artystyczną, zajmującą się tradycją artystyczną neo-awangard, muzyki eksperymentalnej oraz sztuki intermedialnej. Grupa powstała w roku 2009, jej skład jest płynny, otwarty na nowe znajomości oraz konkretne działania. Współpracujemy z różnymi instytucjami i w zależności od profilu danej instytucji przygotowujemy zdarzenia o charakterze naukowym, popularyzatorskim, bądź artystycznym, starając się łączyć te perspektywy. Organizowały_liśmy koncerty, warsztaty, gry miejskie, cykle wykładów performatywnych, sesje naukowe. Tworzyły_liśmy instalacje dźwiękowe (Bunkier Sztuki), remix opery (Komuna // Warszawa) a nawet serial internetowy (Muzeum Współczesne Wrocław). Wykonywały_liśmy i reinterpretowały_liśmy utwory muzyki nowej i eksperymentalnej w ramach licznych festiwali (m.in. Fluxus Festivalis, Warszawska Jesień, Survival, Musica Privata, Mikrofestiwal, WarSoVie, Festiwal Muzyki Teatralnej, Intereference). Wiosną 2012 przygotowały_liśmy Dzień z Fluxusem w Nowym Wspaniałym Świecie w ówczesnej siedzibie Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego, a jesienią 2014 roku wydały_liśmy nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej książkę Narracje – Estetyki – Geografie. Fluxus w trzech aktach. Natomiast w roku akademickim 2014-2015 zrealizował_liśmy cykl wykładów performatywnych Fluxus: Awangarda? Polityka! w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

grupa kobiet w koszulach ze sztucznymi penisami
osoby w białych fartuchach grają na isntrumentach w sali wykładowej
RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

RÓŻNORODNE MIASTO WARSZAWA NA WIELE JĘZYKÓW

EUGENIA BALAKIREVA (Białoruś)
MICHAŁ BORCZUCH
NOUMS DEMBELE (Burkina Faso)
HUBERT ZEMLER
CHRISTINA ESHAK (Syria)
OLGA MYSŁOWSKA
MARTINA KUZMANOVIĆ (Serbia)
KATARZYNA GÓRNA
DINA LEONOVA (Białoruś)
DIANA LELONEK
MARIA MARTOS (Ukraina)
RAPHAEL ROGIŃSKI

słuchowisko:
Wojtek Zrałek-Kossakowski
Marcin Lenarczyk

Dowiedz się więcej