kolaż fotograficzny przedstawiający garnitury wiszące na tle abstrakcji

X edycja Stypendium Pamięci Konrada Pustoły


kolaż fotograficzny przedstawiający garnitury wiszące na tle abstrakcji

Stypendium Pamięci Konrada Pustoły otrzymuje Katerina Kouzmitcheva

kolaż fotograficzny przedstawiający garnitury wiszące na tle abstrakcji

Rada Stypendium Pamięci Konrada Pustoły obradowała w składzie: Karolina Ochab, Ola Skowrońska (laureatka Stypendium w 2024 roku), Piotr Gruszczyński, Wojtek Pustoła, Zbigniew Libera oraz Igor Stokfiszewski. Tegoroczne Stypendium Pamięci Konrada Pustoły otrzymuje Katerina Kouzmitcheva za cykle „Limbo” i „How to Eat at Night.

Organizator/ka: Krytyka Polityczna

kolaż fotograficzny przedstawiający garnitury wiszące na tle abstrakcji

Uzasadnienie wyboru Rady

Katerina Kouzmitcheva w swoich fotografiach podejmuje jedne z najistotniejszych dla sztuki aktywistycznej w Polsce tematów, a mianowicie los ukraińskich uchodźców i polityczną sytuację Białorusi. Ale robi to w sposób bardzo oryginalny, poetycki, przez co te gorące, ale na ogół zamęczone i zbanalizowane dobrymi chęciami tematy nagle nabierają siły i zupełnie nowych znaczeń. Zwłaszcza cykl „białoruski” zatytułowany „How to Eat at Night”, pokazujący jakąś niemożliwą krainę, utopię zanurzoną w dystopii, a może odwrotne. To zła baśń bez reguł i morału, gdzie pamięć została zatruta, a pejzaż zakryty dziwnymi fototapetami, gdzie wszystko jest możliwe, ale nie doprowadzi do niczego dobrego, gdzie wszystko jest absurdalnie polityczne i niebezpieczne i nic nie może być już zwykłe. Katerina powołuje się na Andersena i jego światy pełne lęku i grozy. Po zobaczeniu jej prac nie ma już wątpliwości, że odłamki zwierciadła, które rozbija się w „Królowej Śniegu” spadły na Białoruś. Na szczęście nie utkwiły w oku Kateriny.

„Limbo” (2022 – trwający)
Projekt dokumentalny realizowany we Wrocławiu, w dawnym liceum przy ul. Grochowej 13, przekształconym w schronisko dla uchodźców z Ukrainy. Cykl ukazuje codzienność, emocjonalne krajobrazy i sytuację osób, które od 2022 roku znalazły tam tymczasowe, lecz przedłużające się schronienie. Praca łączy portrety mieszkańców, wnętrza budynku i ślady życia pozostawione w tej przestrzeni.

How to eat at night” (2024 – trwający)
Cykl konceptualny badający wpływ ideologicznych reżimów na pamięć, tożsamość i kulturę. Łączy fotografie, kolaże, instalacje, dźwięk i wideo, tworząc wielowarstwową narrację o napięciu pomiędzy tym, co osobiste i autentyczne, a tym, co narzucone przez propagandę. Projekt eksploruje kruche granice między pamięcią a fikcją, tradycją a jej dekonstrukcją.

Katerina Kouzmitcheva
białoruska fotografka mieszkająca we Wrocławiu. Tworzy na styku fotografii dokumentalnej i artystycznej, badając, w jaki sposób niewidzialne granice – geograficzne, ideologiczne czy psychologiczne – kształtują życie jednostek oraz postawy zbiorowe. Jej projekty dotyczą relacji międzyludzkich, systemów politycznych, pamięci i kwestii płci, a sztuka staje się narzędziem do stawiania pytań i podważania tych mechanizmów. Ukończyła studia licencjackie z prawa gospodarczego, Akademię Fotografii Dokumentalnej i Artystycznej „Fotografika” w Petersburgu oraz uzyskała tytuł magistra i doktora sztuki na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Jest laureatką międzynarodowych konkursów fotograficznych, m.in. TIFA i BIFA, a także stypendystką programu „Gaude Polonia” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Należy do międzynarodowego kolektywu Women Photograph. Jej prace były prezentowane na wystawach m.in. we Francji, Brazylii, Japonii, Estonii, na Węgrzech i w Polsce. Publikowały je m.in. “British Journal of Photography”, “Bird in Flight”, “Monovisions” i “Dodho”.

kolaż fotograficzny przedstawiający garnitury wiszące na tle abstrakcji
RĘKA, KTÓRA PORUSZA KOŁYSKĘ, TRZYMA PĘDZEL

RĘKA, KTÓRA PORUSZA KOŁYSKĘ, TRZYMA PĘDZEL

MATKI TWÓRCZYNIE
Ręka, która porusza kołyskę, trzyma pędzel

PREMIERA:
18 października

informacje
publikacja
zapisy na wydarzenie

Dowiedz się więcej